Pages

Teaching of Buddha is the best การเรียนการสอนของพระพุทธเจ้าที่ดีที่สุดคือ Researched by- Myoma Myint Kywe



Teaching of Buddha is the best
การเรียนการสอนของพระพุทธเจ้าที่ดีที่สุดคือ
Researched by- Myoma Myint Kywe
(อาจารย์ Myint Kywe)

16  basic principles of Buddhism
16 หลักการพื้นฐานของพุทธศาสนา

·      metta เมตตา
·      karuna กรุณา
·      mudita มุทิตา
·      upekha อุเบกขา
·      panna ปัญญา
·      karma กรรม
·      merit กุศลกรรม
·      dana ทาน
·      sila ศีล
·      five precepts เบญจศีล
·      dharma ธรรม
·      forgiveness การให้อภัย
·      Vipassana วิปัสสนา
·      Nirvana นิพพาน
·      Noble Eightfold Path มรรคมีองค์แปด
·      Four Noble Truths อริยสัจ 4


Lobha (โลภะ), Dosa (โทสะ), and Moha (โมหะ)

The three main roots of evil are LOBHA (greed), DOSA (anger), and MOHA (delusion or ignorance).

Lobha is greed, desire, craving, attachment. All the senses of these words are covered by lobha. So when you say lobha, it means desire; when you say lobha it means greed; when you say lobha it means craving; when you say lobha it means lust; when you say lobha it means attachment. To cover the senses of all these words we use the word attachment. So, lobha or attachment or desire, greed is one of the main roots of evil, evil things, evil deeds, evil speech, evil mind. Lobha, greed or desire, is attraction to something we think will gratify us. When the mind becomes evil it's due to one of these three roots.

Dosa means anger, hatred, ill will, animosity, aversion.

Moha is ignorance or delusion. The first two poisons have ignorance as their root. Because we see ourselves as small, limited and needy, we pursue things we think will make us happy and hate things that cause us discomfort.

Any evil deed or evil speech, evil mind, arises dependent on any of these three roots of evil, on lobha or on dosa or on moha. So these three roots of evil are completely destroyed. There won't arise any evil deed, evil speech or evil mind, and you have a wholesome speech and mind which result in happiness and peace. For example lobha: greed, desire, craving, lust, attachment.

Lobha has as its characteristic the nature of clinging to the object. So clinging or being attached is the specific characteristic of lobha. The specific characteristic of dosa is rudeness. Dosa is translated `aversion.` It cannot have any characteristic of clinging because aversion is the opposite of clinging. Every mental state or emotional state, mental process, has its own specific characteristics.

At the center of the Wheel of Life are a rooster, representing greed; a snake, representing hate; and a pig, representing ignorance. They are at the center of the wheel because they keep the wheel turning and bind us to the cycle of samsara (สังสารวัฏ). Sometimes they are shown intertwined, because the three poisons feed into and support each other.

The state of greed (lobha), as also that of hatred (dosa), is always accompanied by ignorance (or delusion; moha), this latter being the primary root of all evil. Greed and hatred, however, cannot co-exist in one and the same moment of consciousness.

Absence of greed (a-lobha = unselfishness) is a root of wholesome karma; absence of hatred (a-dosa = kindness) is a root of wholesome karma; absence of delusion (a-moha = wisdom) is a root of wholesome karma.

First learn as much as you can about the basic Dharma in order to be able to meditate properly. By continuing to observe mind and matter impartially you will eventually cease to generate new kamma, thereby cutting off the mental process that result in suffering. At that point, it's said, the mind will experience the highest happiness.

At last, everyone must abstain from greedy, anger and delusion.
ละเว้น: Lobha (โลภะ), Dosa (โทสะ), Moha (โมหะ)

May you be practiced meditation correctly.
May all of you practise meditation intensively.

_________________________________________________________

มิวม่า มิตร จอย (อังกฤษ: Myoma Myint Kywe; พม่า:    ဦးျမင့္ၾကြယ္ ( ၿမိဳ ႔မ ျမင့္ၾကြယ္ )                            ; เกิด 14 เมษายน ค.ศ. 1960) เขาเป็น นักเขียน นักประวัติศาสตร์. เขาเป็นหัวหน้าครูของคาราเต้ ตั้งแต่ 1978. Myint Kywe เป็นชื่อจริงของเขา. เขาเกิดใน ย่างกุ้ง. Myoma Myint Kywe เป็นชื่อของนักเขียน. เขาเป็น ศาสตราจารย์ และ หัวหน้าผู้ฝึกสอน ของ SOSHIKI คาราเต้ ตั้งแต่ปี 1978 ใน ย่างกุ้ง.

พ่อของเขา Myoma U Than Kywe ที่เป็นนักการเมืองที่มีชื่อเสียง. เขาได้เข้าร่วมการประชุมด้วย Panglong Conference พร้อมด้วย General Aung San ในกุมภาพันธ์ ปี 1947.

เขาเป็นคนที่นับถือ ศาสนาพุทธ นิกาย เถรวาท. เขาเขียนประมาณ 150 หนังสือและหนังสือเล่มเล็กเกี่ยวกับวัฒนธรรมของพุทธศาสนา จริยธรรม คาราเต้ ฯลฯ.

เขาไม่เคยรมควันและดื่มแอลกอฮอล์ เขาได้รับ Belles-Letters รางวัลวรรณกรรมโดยสหภาพของรัฐบาลพม่าในปี 2003 เขามีวัฒนธรรมและวิจิตรศิลป์รางวัลของพม่าในปี 2007 เขาได้รับรางวัลจากรัฐบาลสหภาพพม่า