Teaching of
Buddha is the best
การเรียนการสอนของพระพุทธเจ้าที่ดีที่สุดคือ
Researched by- Myoma Myint Kywe
(อาจารย์ Myint Kywe)
(อาจารย์ Myint Kywe)
16 basic
principles of Buddhism
16 หลักการพื้นฐานของพุทธศาสนา
·
metta
เมตตา
·
karuna
กรุณา
·
mudita
มุทิตา
·
upekha
อุเบกขา
·
panna
ปัญญา
·
karma
กรรม
·
merit
กุศลกรรม
·
dana
ทาน
·
sila
ศีล
·
five
precepts เบญจศีล
·
dharma
ธรรม
·
forgiveness
การให้อภัย
·
Vipassana
วิปัสสนา
·
Nirvana
นิพพาน
·
Noble
Eightfold Path มรรคมีองค์แปด
·
Four Noble Truths อริยสัจ 4
Lobha
(โลภะ), Dosa (โทสะ), and Moha (โมหะ)
The
three main roots of evil are LOBHA (greed), DOSA (anger), and MOHA
(delusion or ignorance).
Lobha is greed, desire,
craving, attachment. All the senses of these words are covered by lobha. So
when you say lobha, it means desire; when you say lobha it means
greed; when you say lobha it means craving; when you say lobha it
means lust; when you say lobha it means attachment. To cover the senses
of all these words we use the word attachment. So, lobha or attachment
or desire, greed is one of the main roots of evil, evil things, evil deeds,
evil speech, evil mind. Lobha, greed or desire, is attraction to
something we think will gratify us. When the mind becomes evil it's due to one
of these three roots.
Dosa means anger, hatred,
ill will, animosity, aversion.
Moha is ignorance or
delusion. The first two poisons have ignorance as their root. Because we see
ourselves as small, limited and needy, we pursue things we think will make us
happy and hate things that cause us discomfort.
Any
evil deed or evil speech, evil mind, arises dependent on any of these three
roots of evil, on lobha or on dosa or on moha. So these
three roots of evil are completely destroyed. There won't arise any evil deed,
evil speech or evil mind, and you have a wholesome speech and mind which result
in happiness and peace. For example lobha: greed, desire, craving, lust,
attachment.
Lobha has as its
characteristic the nature of clinging to the object. So clinging or being
attached is the specific characteristic of lobha. The specific
characteristic of dosa is rudeness. Dosa is translated
`aversion.` It cannot have any characteristic of clinging because aversion is
the opposite of clinging. Every mental state or emotional state, mental
process, has its own specific characteristics.
At
the center of the Wheel
of Life
are a rooster, representing greed; a snake, representing hate; and a pig,
representing ignorance. They are at the center of the wheel because they keep
the wheel turning and bind us to the cycle of samsara
(สังสารวัฏ). Sometimes they are
shown intertwined, because the three poisons feed into and support each
other.
The
state of greed (lobha), as also that of hatred (dosa), is always
accompanied by ignorance (or delusion; moha), this latter being the primary
root of all evil. Greed and hatred, however, cannot co-exist in one and the
same moment of consciousness.
Absence
of greed (a-lobha = unselfishness) is a root of wholesome karma; absence
of hatred (a-dosa = kindness) is a root of wholesome karma; absence of
delusion (a-moha = wisdom) is a root of wholesome karma.
First
learn as much as you can about the basic Dharma in order to be able to meditate
properly. By continuing to observe mind and matter impartially you will
eventually cease to generate new kamma, thereby cutting off the mental process
that result in suffering. At that point, it's said, the mind will experience
the highest happiness.
At
last, everyone must abstain from greedy, anger and delusion.
ละเว้น: Lobha (โลภะ), Dosa (โทสะ), Moha (โมหะ)
May
you be practiced meditation correctly.
May
all of you practise meditation intensively.
มิวม่า มิตร
จอย (อังกฤษ:
Myoma Myint Kywe; พม่า: ဦးျမင့္ၾကြယ္ ( ၿမိဳ ႔မ ျမင့္ၾကြယ္ ) ; เกิด 14 เมษายน ค.ศ. 1960) เขาเป็น นักเขียน นักประวัติศาสตร์. เขาเป็นหัวหน้าครูของคาราเต้
ตั้งแต่ 1978. Myint Kywe เป็นชื่อจริงของเขา. เขาเกิดใน ย่างกุ้ง. Myoma Myint Kywe เป็นชื่อของนักเขียน. เขาเป็น ศาสตราจารย์ และ หัวหน้าผู้ฝึกสอน ของ SOSHIKI คาราเต้ ตั้งแต่ปี 1978 ใน ย่างกุ้ง.
พ่อของเขา Myoma U Than Kywe ที่เป็นนักการเมืองที่มีชื่อเสียง.
เขาได้เข้าร่วมการประชุมด้วย Panglong Conference พร้อมด้วย General Aung San ในกุมภาพันธ์
ปี 1947.
เขาเป็นคนที่นับถือ ศาสนาพุทธ นิกาย เถรวาท. เขาเขียนประมาณ 150 หนังสือและหนังสือเล่มเล็กเกี่ยวกับวัฒนธรรมของพุทธศาสนา จริยธรรม คาราเต้ ฯลฯ.
เขาไม่เคยรมควันและดื่มแอลกอฮอล์ เขาได้รับ
Belles-Letters รางวัลวรรณกรรมโดยสหภาพของรัฐบาลพม่าในปี
2003 เขามีวัฒนธรรมและวิจิตรศิลป์รางวัลของพม่าในปี
2007 เขาได้รับรางวัลจากรัฐบาลสหภาพพม่า