Pages

ဗုဒၶ ျမတ္စြာဘုရား နွင့္ ဗုဒၶဘာသာ The Buddha (BC 623- BC 543) အပိုင္း (၅) by- ၿမိဳ ႔မ ျမင့္ၾကြယ္ Myoma Myint Kywe



The Buddha (BC 623- BC 543)
ဗုဒၶ ျမတ္စြာဘုရား နွင့္ ဗုဒၶဘာသာ   အပိုင္း () Part 5
Researched by- Myoma Myint Kywe
ၿမိဳ ႔မ ျမင့္ၾကြယ္

မဟာယာန ႏွင့္ ေထရဝါဒ  

ဗုဒၶဘာသာ တြင္ မဟာယာန နွင့္ ေထရဝါဒ ဟူ၍ အဓိကဂိုဏ္းျကီးနွစ္ဂိုဏ္းရွိသည္။ မဟာယာန သည္ တရုတ္၊ ထိုင္ဝမ္၊ တိဘက္၊ ေတာင္ကိုရီးယား၊ ေျမာက္ကိုရီးယား၊ မြန္ဂိုးလီးယားနိုင္ငံ၊ မေလးရွားနိုင္ငံ၊ စင္ကာပူ၊ ဘူတန္နိုင္ငံ၊ ဗီယက္နမ္နိုင္ငံ၊ နွင့္ ဂ်ပန္ စေသာ အေရွ့အာရွတခြင္တြင္ ထြန္းကားျပန္႔ပြားေနၿပီး ၄င္းမွတဆင့္ Pure Land၊ ခ်န္း/စီအန္/သီအန္/ဇန္၊ နီခ်ီရန္၊ တိဘက္တန္၊ရွင္ဂုန္နွင့္အျခားဂိုဏ္းမ်ားထပ္မံ ကြဲျပားသြားသည္။ မဟာယာနကို ေျမာက္ပိုင္းဗုဒၶဘာသာဟု ေခၚသည္။

ေထရဝါဒ သည္ သီဟိုဠ္ မွတဆင့္ ျမန္မာ၊လာအို၊ ထိုင္း၊ ကေမၻာဒီးယား စေသာ အေရွ့ေတာင္အာရွေဒသသို့ ျပန့္ပြားသြားျခင္းျဖစ္၍ ေတာင္ပိုင္းဗုဒၶဘာသာဟုလည္း ေခၚဆိုသည္။ နီေပါနိုင္ငံ တြင္လည္း ဗုဒၶဘာသာ ထြန္းကားသည္။ တိဘက္ဗုဒၶဘာသာ (Vajrayana ဂိုဏ္း) ကို အခ်ိဳ ႔က မဟာယန၏ ဂိုဏ္းခြဲဟု သတ္မွတ္ေသာ္လည္း အခ်ို့ကမူ မူလဗုဒၶဘာသာ၏ တတိယေျမာက္ ဂိုဏ္းျကီးအျဖစ္ သတ္မွတ္ျကသည္။ ထို့ျပင္ ဗုဒၶဘာသာတြင္ အျခားဂိုဏ္းခြဲငယ္ အမ်ားအျပားရွိေသးသည္။ ဤသို႔မ်ားရျခင္းသည္ ဝါဒနွင့္ ေဒသကြာဟခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

(၁) ေထရဝါဒ မဟာယန နွစ္ဖက္လံုးက သက်မုနိ ဗုဒၶ ျမတ္စြာကို အျမင့္ျမတ္ဆံုးေသာျမတ္စြာဘုရား အျဖစ္လက္ခံျကသည္။
(၂) သစၥာ ေလးပါး တရားေတာ္ကို နွစ္ဖက္လံုးက အျပည့္အဝလက္ခံျကသည္။
(၃) မဂၢင္ရွစ္ပါး လမ္းစဉ္သည္ နွစ္ဖက္လံုး၏ တရားျဖစ္သည္။
(၄) ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ ေဒသနာေတာ္သည္ နွစ္ဖက္လံုးတြင္ အတူတူပဲျဖစ္သည္။
(၅) ဖန္ဆင္းရွင္(God) ကို နွစ္ဖက္လံုးတြင္ လက္မခံၾကပါ။
(၆) အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ နွင့္ သီလ၊သမာဓိ ၊ပညာေတြကို နွစ္ဖက္လံုးက လက္ခံျကတဲ့ အတြက္ ဗုဒၶရွင္ေတာ္၏ အဓိက တရားအနွစ္ေတြသည္ မကြဲျပားဘူးလို့ ဆိုရပါမည္။

အနတၱ ကို နွစ္ဖက္လံုးတြင္လက္ခံပါသည္။ မဟာယနသည္ အတၱဝါဒ မဟုတ္ပါ။ အဓိက ကြဲျပားခ်က္က တရားေတာ္ေတြ ေပၚမွာ မဟုတ္ပါ။ ေဗာဓိသတၱ လို႔ ေခၚတဲ့ ဘုရားေလာင္း၊ ဘုရားက်င့္စဥ္ က်င့္သူအေပၚမွာ ထားတဲ့ သေဘာထား ျဖစ္သည္။

ေထရဝါဒ (The School of the Elders) က ဘုရားေလာင္း ကို ပုထုဇဥ္ပဲရွိေသးလို့ မကိုးကြယ္ျကပါ။ တစ္ခ်ိဳ ႔က ဆိုျပန္သည္။ ေထရဝါဒ ဆိုတာ ရဟနၱာ ျဖစ္ဖို့ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳဖို႔ က်င့္တဲ့ ဝါဒျဖစ္ျပီး၊ မဟာယာန (The Great Vehicle) ကေတာ့ ဗုဒၶျဖစ္မယ့္ ဘုရားေလာင္း ေဗာဓိသတၱက်င့္စဉ္ကို လက္ခံတဲ့ ဝါဒလို့ ဆိုျကျပန္သည္။ ေထရဝါဒ တြင္ ေဗာဓိသတၱ သည္ လြတ္ေျမာက္ရာ လမ္းကို သစၥာတရားကို မသိေသးတဲ့ ပုထုဇဥ္မို႔ မကိုးကြယ္ျကပါ။ မဟာယာန တြင္ ကိုးကြယ္စရာ ေဗာဓိသတၱ ေတြ မ်ားပါသည္။ ဘုရားေလာင္း၊ ဘုရား၏ မိခင္၊ ဖခင္ ….အစံုပဲျဖစ္သည္။ မဟာယာန မွာ အရဟတၱဖိုလ္ရျပီးသား ရဟနၱာပုဂၢိုလ္သည္ အရဟတၱဖိုလ္ကေန နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳလို႔ မရေသးပါ။ အရဟတၱဖိုလ္ကေန အနာဂါမ္၊ သကဒါဂမ္၊ ေသာတာပန္ အထိ ျပန္ေလွ်ာက်သြားျပီး ပုထုဇဉ္ျပန္ျဖစ္သြားရသည္ ။ ျပီးမွ ဘုရားဆုပန္ျပီး ဘုရားျဖစ္ဖို့ ျပန္ျကိုးစားျကရသည္။

ေထရဝါဒနွင့္ မဟာယာန အယူအဆ လြဲေနသည္။ ဘုရားေဟာ မူရင္း ဝိနည္း (Discipline) + သုတၱန္ (Discourses) + အဘိဓမၼာ (Ultimate Doctrine)  မ်ားအတိုင္း (၁၀ဝ) ရာခိုင္နႈန္း လိုက္နာက်င့္ျကံျပီး နဲနဲမွ မျပင္တာက ေထရ ဝါဒ ျဖစ္သည္။ မူရင္းမွ ျပင္သည္က မဟာယာန ဝါဒ ျဖစ္သည္။ ေထရ ဝါဒ က ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားမိန့္ျကားခ်မွတ္ခဲ့ေသာ မူရင္း ဝိနည္း+ သုတၱန္ + အဘိဓမၼာမ်ား ၊ သိကၡာပုဒ္မ်ား တရားေတာ္မ်ားကို နဲနဲမွ မျပင္ျကပါ။

သံသရာ ဝဋ္ဆင္းရဲမွလြတ္ကြင္း၍ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာကို မ်က္ေမွာက္ျပဳလိုေသာ ပုဂၢိဳလ္သည္သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာတည္းဟူေသာ သိကၡာသံုးပါး၌ က်င့္ျကံျကိုးကုတ္ အားထုတ္ရာသည္။ ထို့ေျကာင့္ ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္သည္သီလံသမာဓိပညာစ၊ ယႆဧေတသုဘာဝိတာ။ အတိကၠမၼမာရေဓယ်ံ၊ အာဓိေစၥာဝဝိေရာစတိ။ ဟူ၍ ဣတိဝုတ္ပါဠိေတာ္၌ ေဟာေတာ္မူသည္။ အဓိပၸါယ္ကား အျကင္သူသည္ အဓိသီလသိကၡာဟု ဆိုအပ္ေသာသီလကိုလည္းေကာင္း ၊အဓိစိတၱသိကၡာ ဟု ဆိုအပ္ေသာ သမာဓိ ကိုလည္ေကာင္း၊ အဓိပညာသိကၡာဟု ဆိုအပ္ေသာပညာကိုလည္းေကာင္း၊ ဤသံုးပါးေသာတရား တို့ကိုဆံုးခန္းတိုင္ေအာင္ေကာင္းစြာပြားမ်ားအပ္ကုန္၏။
ယင္းသို့ပြားမ်ားေသာသူသည္ မာရ္မင္း၏ နိုင္ငံကိုလြန္ေျမာက္ ၍ ေနမင္းႀကီးကဲ့သို့ ထြန္းလင္းတင့္တယ္၏။ ထိုသီလ သမာဓိ ပညာ သိကၡာသံုးပါးတို႔တြင္ သီလဆိုသည္ကားလူတို့၌ ငါးပါး သီလ၊ အာဇီဝ႒ဌမကသီလ၊ ရွစ္ပါးသီလ၊ ဆယ္ပါးသီလတို့ေပတည္း။ ပကတိလူတို့အတြက္ ငါးပါးသီလနွင့္အာဇီဝ႒ဌမက သီလ ဟုဆိုအပ္ေသာ နိစၥ သီလ သည္ သီလ မည္၏။ ရွစ္ပါးသီလနွင့္ ဆယ္ပါးသီလသည္ အမွြမ္းတင္သီလမ်ိုးျဖစ္သည္။ နိစၥသီလမ်ိုးမဟုတ္၍ တတ္နိုင္လွ်င္ ေဆာက္တည္အပ္၏။ ရဟန္းတို့၌ကား စတုပါရိသုဒၶိသီလသည္သီလမည္၏။

ဤ သီလ သိကၡာပုဒ္တို့ကို ဒြါရအားျဖင့္ၿခံဳလိုက္သည္ရွိေသာ္ ကိုယ္ျဖင့္မလြန္ က်ူးေကာင္းေသာ အျပစ္ေဒါသဟူသမွ်သည္ ကာယ ဒုစရိုက္မည္၏။ နႈတ္ျဖင့္မလြန္က်ူးအပ္၊ မလြန္ က်ူးေကာင္းေသာ အျပစ္ေဒါသဟူသမွ်သည္ဝစီဒုစရိုက္မည္၏။ စိတ္ျဖင့္မလြန္က်ဴးအပ္၊ မလြန္က်ဴးေကာင္းေသာအျပစ္ေဒါသ ဟူသမွ်သည္ မေနာဒုစရိုက္မည္၏။ ထို ကာယ ဒုစရိုက္၊ ဝစီ ဒုစရိုက္၊ မေနာ ဒုစရိုက္ တို့ကို မလြန္က်ူး မျပုက်င့္ဘဲ ထိမ္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေသာအားျဖင့္ ကာယသုစရိုက္၊ ဝစီသုစရိုက္၊ မေနာသုစရိုက္ ဟူသည့္ သုစရိတသီလသံုးပါးနွင့္ ျပည့္စံုေသာသူသည္ သီလနွင့္ျပည့္စံုေသာသူမည္၏။

သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ သိကၡာသံုးပါးတို့တြင္ သမာဓိ ဟူသည္ ပ်ံ့လြင့္ေနေသာ စိတ္ကိုမပ်ံ့လြင့္ေစဘဲ တစ္ခုတည္း ေသာအာရံု၌ ေကာင္းစြာတည္ျငိမ္ေအာင္ ျပုလုပ္ျခင္းျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဘာသာ ကိုင္းရွိုင္းသူသည္ ကာယဒုစရိုက္၊ ဝစီဒုစရိုက္၊ အျကံအစည္ဒုစရိုက္တို့မွ လြတ္ကင္းစင္ျကယ္ ၾကည္ညိုဖြယ္ရွိေသာ ကာယကံအမႈ သမၼာကမၼနၱ အလုပ္မ်ိုးကိုသာ ျပဳလုပ္မည္ ျဖစ္ပါသည္။

ဩကာသဘုရားရွိခိုး သည္ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ ဝင္တို့ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား (သို့မဟုတ္) ဘုန္းေတာ္ျကီး မ်ားအား ဝတ္ျပုရာတြင္ ပထမဆံုးေသာ ရြတ္ဆိုေသာ ျမန္မာဘာသာျဖင့္ ဘုရားရွိခိုး ဂါဌာျဖစ္သည္။ ဩကာသ ဘုရားရွိခိုး ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ မိမိအမွား မ်ားအား ဝန္ခ်ေတာင္းပန္ျခင္း နွင့္ နိဗၺာန္ သို့ ေရာက္ရန္ဆုေတာင္းျခင္းျဖစ္သည္။ သံသရာ ဝဋ္ဆင္းရဲမွလြတ္ကြင္း၍ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာကို မ်က္ေမွာက္ျပုလိုေသာ ပုဂၢိုလ္ သည္ နိဗၺာန္၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးတို့ကို သိေအာင္ျပဳ၍ အဖန္ဖန္ နွလံုးသြင္းရာ၏၊ နိဗၺာန္၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးတို့ကို သိေအာင္ျပဳ၍ အဖန္ဖန္ နွလံုးသြင္းရာ၏၊ ဆင္ျခင္ေအာက္ေမ့ရာ၏၊ ဤသို့ နိဗၺာန္၏ဂုဏ္တို့ကို အသီးသီး ဆင္ျခင္ ေအာက္ေမ့သည္ရွိေသာ္ အလြန္ စိတ္ျကည္လင္၏၊ ဉာဏ္ထက္ျမက္၏၊ စိတ္ေအးခ်မ္းတည္ျကည္၏၊ ဥပစာရ ဈာန္ကိုရျပီးသည့္ေနာက္ မဂ္ဖိုလ္ အဆင့္ဆင့္ကို လြယ္လြယ္ကူကူ ထြင္းေဖာက္သိျမင္နိုင္ကာ လာကဒုကၡအားလံုးမွ လြတ္ေျမာက္နိုင္၏။ ဆင္ျခင္ေအာက္ေမ့ရာ၏၊ ဤသို႔ နိဗၺာန္၏ဂုဏ္တို့ကို အသီးသီး ဆင္ျခင္ ေအာက္ေမ့သည္ရွိေသာ္ အလြန္ စိတ္ၾကည္လင္၏၊ ဉာဏ္ႀကီးထြား၏၊ စိတ္ေအးခ်မ္းတည္ျကည္၏၊ ဥပစာရ ဈာန္ကိုရ၏။ 

နိဗၺာန္ ၏ ဂုဏ္ပုဒ္မ်ားမွာ ကံ၊ စိတ္၊ ဥတု၊ အာဟာရ တို့၏ ျပုျပင္စီရင္ ျခင္းမွ လြတ္ေသာ တရား၊ အလံုးစံုျငိမ္းခ်မ္းျခင္း ၊ ျပုျပင္ေျပာင္းလဲမႈ မရွိေသာ ေအးျငိမ္းခ်မ္းသာမႈ၊ တဏွာမရွိျခင္း၊ တဏွာမွ ကင္းလြတ္ျခင္း၊ ဒုကၡမွ အျပီးတိုင္လြတ္ေျမာက္ျခင္း၊ ေမြး၊ အို၊ နာ၊ ေသ မရွိျခင္း၊ စြန့္လြတ္ျခင္း၊ လြတ္ေျမာက္ျခင္း၊ မကပ္ျငိျခင္း၊ ဘဝ မရွိျခင္း၊ ပူေဆြးမႈ မရွိျခင္း၊ ငိုေၾကြးမႈ မရွိျခင္း၊ ေသာက မရွိျခင္း၊ အညစ္အေျကး ကိေလသာ မရွိျခင္း စသည္တို့ျဖစ္သည္။ ဒုကၡ နိေရာဓ သစၥာ၊ သုညတ၊ အမတ၊ နိဗၺာန္၊ အသခၤတ၊ အဘူတ၊ သနၱိ၊ ေခမ စေသာ ေဝါဟာရ အားလံုးကို ဘာသာျပန္လွ်င္ လြန္စြာ မ်ားေပလိမ့္မည္။

ထို့ေျကာင့္လည္း တိုတိုရွင္းရွင္းနွင့္ ထိထိမိမိ အတိအက် နားလည္ေအာင္ ေဖာ္ျပနိုင္ေသာ ဘာသာစကားမရွိ ဟု ဆိုျကရေပသည္ ။ နိဗၺာန္ ဆိုသည္မွာ အသခၤၱ ဓမၼအစစ္အမွန္ျဖစ္ေျကာင္း ၊အမွန္ရွိေျကာင္း နွင့္ နိဗၺာန္ကို ရရွိရန္ ျပည့္စံုသိရွိနားလည္ရန္ သတိပဌာန္ေလးပါး နွင့္ မဂၢင္ ၈ ပါး သည္သာ တစ္ေျကာင္းတည္းေသာ လမ္းစဉ္ ျဖစ္သည္။ မဂၢင္ ဟူသည္ ကိေလသာတို့ကို ပယ္သတ္ေျကာင္း၊ နိဗၺာန္သို့ ေရာက္ေျကာင္းျဖစ္ေသာ တရားစုဟု အဓိပၸာယ္ရရွိပါသည္။
နိဗၺာန္ဟူသည္ ပါဠိစာလံုး နိဗၺာန ဟူေသာ ပုဒ္မွ လာသည္ ။ ျငိမ္းေအးသည္ ဟု ဆိုလိုသည္ ။ ထို့ေျကာင့္ ေလာဘ၊ေဒါသ၊ေမာဟ မီးမ်ားကို ျငိမ္းသတ္နိုင္ျခင္းသည္ နိဗၺာန္ျဖစ္သည္ ။ (ရတနသုတ္တြင္ ေတြ့နိုင္သည္။) တဖန္ နိဗၺာန ဟူေသာ ပုဒ္သည္ ပါဠိဘာသာ နိ+ ဝါန =နိ နွင့္ ဝါန ကို ေပါင္းထားျခင္းျဖစ္သည္ ။ နိ - မရွိ၊ လြတ္ေျမာက္ျခင္း၊ ထြက္ခြာျခင္း။ ဝါန - တဏွာ။
နိဝါန = နိဗၺာန = တဏွာမရွိျခင္း ၊ တဏွာမွ ကင္းလြတ္ျခင္း ျဖစ္သည္။

နိဗၺာန္ ဆိုသည္မွာ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ား၏ အစြန္းစြန္ ဘာသာေရးရည္မွန္းခ်က္ျဖစ္ေပသည္။ ဗုဒၶ သည္ နာဗာန(Nirvana) (ပါဠိ- နိဗၺာန္) အာနာပါန တရားရႈမွတ္ျခင္း လမ္းေျကာင္းကို ေလွ်ာက္လမ္းမည့္ သတၱဝါမ်ားအတြက္ တစ္ဦးတည္းေသာ လမ္းညွြန္ေပးသူနွင့္ ဆရာသခင္ျဖစ္ျပီး င္းတို့အား ဘာသာေရးဆိုင္ရာ နိုးျကားျခင္း ေဗာဓိ ကိုရရွိရန္နွင့္ အမွန္တရားနွင့္ လက္ေတြ့သဘာဝက်ျခင္းကို ရွိသည့္အတိုင္း ေတြ့ျမင္ရန္အတြက္ ညြန္ျပေပးသည္။ ဗုဒၶဘာသာ စံနစ္ျဖစ္သည့္ ထိုးထြင္းသိျမင္စြမ္းေသာဉာဏ္နွင့္ တရားထိုင္ျခင္းက်င့္စဉ္သည္ စိတ္ျဖင့္အာရံုခံ၍ ယံုျကည္ရန္ေဖာ္ျပျခင္း မျပဳႏိုင္ပါ။

သို႔ေသာ္ စိတ္၏ စစ္မွန္ေသာသဘာဝကို နားလည္ျခင္းျဖင့္သာ ေဖာ္ျပနိုင္သည္။ င္းအရာကို ဗုဒၶ၏အဆံုးအမမ်ားျဖင့္ လမ္းညွြန္ျပသထားေသာ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ လမ္းေျကာင္းကို ေလွ်ာက္လမ္းျခင္းျဖင့္ ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က် ရွာေဖြေတြ့ရွိနိုင္သည္။ တစ္နည္းတစ္ဖံု ေျပာရလွ်င္ ဗုဒၶဘာသာတြင္ တစ္ခုေနာက္တစ္ခုလိုက္ပါေနသည့္ စိတ္ကို ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ျခင္း၊ က်င့္ဝတ္မ်ားကိုတိုးတက္ေကာင္းမြန္ေအာင္ ေစာင့္ထိန္းျခင္းနွင့္ ဉာဏ္ပညာျကီးမားျခင္းတို့ သည္ အျမင့္ဆံုးပန္းတိုင္ေရာက္ရွိရန္အတြက္ အလိုအပ္ဆံုးလည္းျဖစ္သည္။ 



နိဗၺာန္´ဆိုသည္မွာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား၏ အစြန္းစြန္ ဘာသာေရး ရည္မွန္းခ်က္ ျဖစ္ေပသည္။ မဟာယာန ႏွင့္ ေထရ၀ါဒ ဟူ၍ဂိုဏ္းၾကီး ႏွစ္ခုကြဲ သကဲ့သို႔ နိဗၺာန္ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အယူအဆမွာလည္း ကြဲျပားသည္။ မဟာယာန က်မ္းမ်ားတြင္ နိဗၺာန္ကို သုခခ်မ္းသာတို႔ျဖင့္ ျပည့္စုံသည့္ ဘံုဗိမာန္အျဖစ္၎၊ သံသရာကိုယ္၌ကပင္ နိဗၺာန္ျဖစ္သည္ ဟူ၍၎ ကြဲျပားေသာ အယူအဆမ်ား၊ သေဘာတရားမ်ားကို တင္ျပထားသည္။ သို႔ေသာ္ ေထရ၀ါဒတြင္မူ ဆရာစဥ္ဆက္ ႏွင့္ က်မ္းဂန္မ်ားတြင္ နိဗၺာန္သည္ တည္ေနရာဘံုအျဖစ္ မယူဆ၊မသတ္မွတ္သင့္ေၾကာင္း၊ သံသရာႏွင့္ ဆက္စပ္မႈကင္းမွ သာလွ်င္ `နိဗၺာန္´ ျဖစ္ေၾကာင္း အစရွိသျဖင့္ တိက်စြာရွင္းလင္းျပဆိုထားေပသည္။





နိဗၺာန္ သည္ အဘိဓမၼာ တြင္ အသခၤတ ဓမၼ အစစ္အမွန္ျဖစ္ပါသည္။ ယင္း အစစ္အမွန္တရားကို အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ အဓိပၸါယ္ ဖြင္႔ဆိုမႈမ်ားေၾကာင့္လည္း နိဗၺာန္ အယူအဆသည္ ဗုဒၶဘာသာေလာကတြင္ သာမက အျခား အေတြးအေခၚပညာရွင္မ်ား ၊ ဘာသာ၀င္မ်ားၾကားတြင္ပါ စိတ္၀င္စားစရာ ထင္ရွားလာရပါသည္။ သို႔ေသာ္ ရွိသမွ်ေသာ သမိုင္းတေလွ်ာက္ အဓိပၸါယ္ ဖြင္႔ဆိုမႈမ်ားသည္ နိဗၺာန္ ဟူသည္မည္သည္႔ အရာျဖစ္ေၾကာင္း တိက်ရွင္းလင္းေသာ အေျဖသို႔ မေရာက္ခဲ႔ၾကပါ။ ထိုသို႔ ျဖစ္ရျခင္းမွာ


1. က်မ္းျပဳသူ အသံုးျပဳေသာ ဘာသာစကားတြင္ ကန္႔သတ္ခ်က္ရွိေနေသာေၾကာင္႔ ျဖစ္သည္ ။
2. က်မ္းျပဳသူ ကိုယ္တိုင္ နိဗၺာန္ ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳသည္အထိ က်င္႔ၾကံအားထုတ္မႈမရွိေသာေၾကာင္႔ ျဖစ္သည္။
3. က်င္႔ၾကံအားထုတ္ေသာ္လည္း နိဗၺာန္ႏွင္႔ ထပ္တူထပ္မွ် ႏွိုင္းယွဥ္ျပစရာ မည္သည္႔အရာမွ မရိွေသာေၾကာင္႔လည္း ျဖစ္ပါသည္။

တဏွာကုန္ဆံုးရာနိဗၺာန္

နိဗၺာန္ ဟူသည္ ပါဠိစာလံုး နိဗၺာန ဟူေသာ ပုဒ္မွ လာသည္ ။ ျငိမ္းသတ္သည္ ဟု ဆိုလိုသည္ ထို႔ေၾကာင္႔ ေလာဘ၊ေဒါသ၊ေမာဟ မီးမ်ားကို ျငိမ္းသတ္ႏိုင္ျခင္းသည္ နိဗၺာန္ျဖစ္သည္ ။ (ရတနသုတ္တြင္ ေတြ႔ႏိုင္သည္။)

တဖန္ နိဗၺာန ဟူေသာ ပုဒ္သည္ ပါဠိဘာသာ နိ ႏွင္႔ ၀ါန ကို ေပါင္းထားျခင္းျဖစ္သည္ ။ နိ - မရွိ၊ လြတ္ေျမာက္ျခင္း ၊ ထြက္ခြာျခင္း ။ ၀ါန - တဏွာ ။ နိ၀ါန = နိဗၺာန = တဏွာမရွိျခင္း ၊ တဏွာမွ ကင္းလြတ္ျခင္း ျဖစ္သည္။

ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶက်မ္းဂန္အရ ၃၁-ဘံု၌ ရွိၾကေသာ သတၱဝါတို႔သည္ သံသရာလည္ၾကရာတြင္ ၃၁-ဘံုမွ စိတ္၏ လံုးဝခ်မ္းသာရာျဖစ္ေသာ ကိေလသာမ်ားမွ လြတ္ကင္းရာကို နိဗၺာန္ဟု ေခၚသည္။ နိဗၺာန္တြင္ လူတုိ႔၏ ဒုကၡအားလံုးမွ ကြၽတ္ၿငိႇမ္းၿပီး နိဗၺာန္ သုိ႔ေရာက္ရွိၿပီးေနာက္ သံသရာ အသစ္တဖန္ျပန္လယ္ျခင္း မရွိေတာ့ေပ။ နိဗၺာန္သည္ ေကာင္းဘံုကဲ့သုိ႔ ေနရာအျဖစ္ မရွိေပ။ နိဗၺာန္သည္ ဥပခါျပဳျခင္းကဲ့သုိ႔ သံသရာ ႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဖက္ျဖစ္သည္။

အခ်ဳပ္အားျဖင့္ နိဗၺာန္ဆိုသည္မွာ တက္မက္မႈ၊ တြယ္တာမႈ ကင္းရာ(မျဖစ္ရာ) ဟူ၍ အဓိပၸါယ္ရသည္။ ဘ၀တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခုကို ဆက္စပ္ေပးတတ္ေသာ တက္မက္မႈ (တဏွာ) မျဖစ္ရာ ကုန္ဆံုးရာ (တဏွာ)မွ လြတ္ေျမာက္ရာ လြတ္ေျမာက္ေၾကာင္းပင္ ျဖစ္သည္။

နိဗၺာန္ ႏွစ္မ်ဳိး

ဗုဒၶဘာသာအရ နိဗၺာန္ ႏွစ္မ်ဳိးရွိသည္။

1. သဥပါဒေသသ နိဗၺာန္
2. အႏုပါဒေသသ နိဗၺာန္ တို႔ျဖစ္သည္။

သဥပါဒေသသ နိဗၺာန္

မေသမွီ ဤရုပ္နာမ္ ျဖစ္ေသာ ဤခႏၶာကိုယ္ႀကီးရွိေနစဥ္ အေတာအတြင္း ရေသာ နိဗၺာန္ကို သဥပါဒေသသ နိဗၺာန္ဟု ေခၚသည္။

* ပထမမဂ္ဉာဏ္ရေသာ ေသာတာပန္သည္ ေသာတာပန္ကို ျမင္အပ္၊ ရအပ္ေသာ သဥပါဒေသသ နိဗၺာန္ ကိုရ၏။
* ဒုတိယမဂ္ဉာဏ္ရေသာ သကဒါဂါမ္သည္ သကဒါဂါမ္ကို ျမင္အပ္၊ ရအပ္ေသာ သဥပါဒေသသ နိဗၺာန္ ကိုရ၏။
* တတိယမဂ္ဉာဏ္ရေသာ အနာဂါမ္သည္ အနာဂါမ္ကို ျမင္အပ္၊ ရအပ္ေသာ သဥပါဒေသသ နိဗၺာန္ ကိုရ၏။

အႏုပါဒေသသ နိဗၺာန္

ေသၿပီးေနာက္ ဘ၀မကူးေတာ့ပဲ ရအပ္ေသာ နိဗၺာန္ကို အႏုပါဒေသသ နိဗၺာန္ဟု ေခၚသည္။

* စတုတၳမဂ္ဉာဏ္ရေသာ ရဟႏၲာသည္ သဥပါဒေသသ နိဗၺာန္ကိုရ၍ မေသမွီ ခႏၶာရွိစဥ္ အေတာအတြင္း နိဗၺာန္သႏၲိသုခ ခ်မ္းသာႀကီးကို (၇)ရက္ထိ မစား၊ မေသာက္၊ မအိပ္ပဲ ၀င္စား၍ ေနႏိုင္၏။ ေသေသာအခါ ခႏၶာျပန္မရေတာ့ပဲ ဘ၀တစ္ဖန္ ျပန္မျဖစ္ေတာ့သည့္ အႏုပါဒေသသ နိဗၺာန္ကို စံ၀င္ႏိုင္ၾကရပါသည္။


နိဗၺာန္၏ ဂုဏ္ပုဒ္မ်ား




1. မာန္မယစ္ရာ နိဗၺာန္။ (မဒနိမၼဒေနာ)

2. တဏွာမြတ္သိပ္ျခင္းကို ပယ္ေျဖာက္ရာ နိဗၺာန္။ (ပိပါသ၀ိနေယာ)

3. ကာမဂုဏ္ အာလယကို အႂကြင္းမဲ့ခြာရာ နိဗၺာန္။ (အာလယသမုဂၣါေဋာ)

4. ၀ဋ္သံုးပါးမွ ကင္းျပတ္ရာ နိဗၺာန္။ (၀႗ဳပေစၦေဒါ)
5. တဏွာကုန္ၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္။ (တဏွာကၡေယာ)
6. ရာဂကင္းလြတ္ရာ နိဗၺာန္။ (၀ိရာေဂါ)
7. တဏွာ၏ခ်ဳပ္ရာ နိဗၺာန္။ (နိေယာေဓာ)
8. အျမဲခိုင္ခန္႔ေသာ နိဗၺာန္။ (ဓု၀ံ)
9. အိုျခင္းမရွိေသာ နိဗၺာန္။ (အဇရံ)
10. သံသရာခ်ဲ႕တတ္ေသာ တရားမရွိေသာ နိဗၺာန္။ (နိပၸပဥၥံ)
11. မေဖာက္မျပန္ မွန္ကန္ေသာ နိဗၺာန္။ (သစၥံ)
12. သံသရာ၏ ဟိုမွာဘက္ကမ္းျဖစ္ေသာ နိဗၺာန္။ (ပါရံ)
13. ဉာဏ္ႏံု႔သူတို႔ အလြန္ျမင္ႏိုင္ခဲေသာ နိဗၺာန္။ (သုဒုဒၵသံ)
14. ကိေလသာကင္းေ၀း ခ်မ္းေအးေသာ နိဗၺာန္။ (သိ၀ံ)
15. ေသျခင္းကင္းရာ နိဗၺာန္။ (အမတ)
16. ၿငိမ္းခ်မ္းရာ ေဘးကင္းရာ နိဗၺာန္။ (ေခမံ)
17. သခၤါရကင္းဖြယ္ အံ့ဖြယ္သူရဲ မျဖစ္ဖူးေသာ နိဗၺာန္။ (အဗၻဳတံ)
18. ေဘးမရွိေသာ ေႏွာက္ယွက္ပုပန္ျခင္းကင္းရာ နိဗၺာန္။ (အနီတိကံ)
19. ၀ဋ္ဆင္းရဲမွ ေစာင့္ေရွာက္ရာ နိဗၺာန္။ (တာဏံ)
20. ေဘးရန္လြတ္ေရွာင္း ပုန္းေအာင္းရာ နိဗၺာန္။ (ေလဏံ)
21. ၾသဂမလႊမ္းေသာ ကြၽန္းတည္းဟူေသာ နိဗၺာန္။ (ဒီပံ)
22. ကိေလသာမွ စင္စစ္ စင္ၾကယ္ေသာ နိဗၺာန္။ (၀ိသုဒၶိ)
23. သူေတာ္ေကာင္းတို႔ ေတာင့္တအပ္ေသာ နိဗၺာန္။ (၀ရံ)
24. သိမ္ေမြ႔ႏူးညံ့ေသာ နိဗၺာန္။ (နိပုဏံ)
25. အေၾကာင္းတရား မျပဳျပင္အပ္ေသာ နိဗၺာန္။ (အသခၤတ)
26. ကိေလသာမွ လြတ္ေသာ နိဗၺာန္။ (ေမာေကၡာ)
27. အထူးသျဖင့္ ခ်ီးမြမ္းအပ္ေသာ နိဗၺာန္။ (ေသေ႒ာ)
28. အတုမရွိ အလြန္ျမတ္ေသာ နိဗၺာန္။ (အႏုတၱေရာ)
29. ေလာကသံုးပါး၏ ဆံုးရာ နိဗၺာန္။ (ေလာကႆေႏၲာ)

ဆင္တူေ၀ါဟာရ ႏွင္႔ ပရိယာယ္ အေဟာမ်ားကိုပါ ဘာသာျပန္လွ်င္ နိဗၺာန္ ၏ ဂုဏ္ပုဒ္မ်ားမွာ -

ကံ၊စိတ္၊ဥတု ၊ အာဟာရ တုိ႔၏ ျပဳျပင္စီရင္ ျခင္းမွ လြတ္ေသာ တရား ၊ အလံုးစံုျငိမ္းခ်မ္းျခင္း ၊ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ မရိွေသာ ေအးျငိမ္းခ်မ္းသာမႈ ၊ တဏွာမရွိျခင္း ၊ တဏွာမွ ကင္းလြတ္ျခင္း ၊ ဒုကၡမွ အျပီးတိုင္လြတ္ေျမာက္ျခင္း ၊ ေမြး၊အို၊နာ၊ေသ မရွိျခင္း ၊ စြန္႔လြတ္ျခင္း ၊ လြတ္ေျမာက္ျခင္း ၊ မကပ္ျငိျခင္း ၊ ဘ၀ မရွိျခင္း ၊ ပူေဆြးမႈ မရွိျခင္း ၊ ငိုေၾကြးမႈမရွိျခင္း ၊ေသာက မရွိျခင္း ၊ အညစ္အေၾကး ကိေလသာ မရွိျခင္း စသည္တို႔ျဖစ္သည္။

ဒီဃနိကယ္ မဟာ သတိပဌာန သုတ္ေတာ္(အဌကထာ )တြငး္မွ ဂုဏ္ပုဒ္မ်ားျဖစ္သည္ ။ သဠာယတန - သံယုတ္ပါဠိေတာ္ လာ ဂုဏ္ပုဒ္ မ်ားကို ပထမ ေရႊက်င္ဆရာေတာ္ဘုရား အနက္ေပးထားရာ နိဗၺာန္ ၏ ဂုဏ္ပုဒ္ (၃၀) ရွိေသးသည္။

ဒုကၡ နိေရာဓ သစၥာ ၊ သုညတ ၊ အမတ ၊ နိဗၺာန္ ၊ အသခၤတ ၊ အဘူတ ၊ သႏၱိ ၊ ေခမ စေသာ ေ၀ါဟာရ အားလံုးကို ဘာသာျပန္လွ်င္ လြန္စြာ မ်ားေပလိမ္႔မည္ ။ ထို႔ေၾကာင္႔လည္း တိုတိုရွင္းရွင္းႏွင္႔ ထိထိမိမိ အတိအက် နားလည္ေအာင္ ေဖာ္ျပႏိုင္ေသာ ဘာသာစကားမရွိ ဟု ဆိုၾကရေပသည္ ။ အဂၢသာ၀ကၾကီးမ်ား ၊ ရဟႏၱာၾကီးမ်ား ၏ နိဗၺာန္ ကို ဖြင္႔ဆိုခ်က္မ်ားသည္လည္း တမူထူးျခားၾကေသးသည္။

တင္ျပခဲ႔ သမွ်တြင္ နိဗၺာန္ဆုိတာ အသခၤတ ဓမၼအစစ္အမွန္ျဖစ္ေၾကာင္း ၊ရွိေၾကာင္း ႏွင့္ နိဗၺာန္ကို ရရွိရန္ ျပည္႔စံုသိရွိနားလည္ရန္ သတိပဌာန္ေလးပါးသည္သာ တစ္ေၾကာင္းတည္းေသာ လမ္းစဥ္ျဖစ္ေၾကာင္း ကို သတိျပဳမိရင္ ကိုယ္ႏွစ္သက္ရာ ဂုဏ္ပုဒ္မ်ားႏွင့္ ၾကည္ညိဳလို႔ ရပါသည္။

နိဗၺာန္ ၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးတို႔ကို သိေအာင္ျပဳ၍ အဖန္ဖန္ ႏွလံုးသြင္းရာ၏၊ ဆင္ျခင္ေအာက္ေမ့ရာ၏၊ ဤသို႔ နိဗၺာန္၏ဂုဏ္တို႔ကို အသီးသီး ဆင္ျခင္ ေအာက္ေမ့သည္ရွိေသာ္ အလြန္ စိတ္ၾကည္လင္၏၊ ဉာဏ္ႀကီးထြား၏၊ စိတ္ေအးခ်မ္းတည္ၾကည္၏၊ ဥပစာရ စ်ာန္ကိုရ၏။


မိလိႏၵမင္းႏွင္႔ အရွင္နာဂသိန္ တို႔၏ အေမး အေျဖ




ေထရ္ - မင္းၾကီး ၊ေကာင္းကင္ႏွင္႔ နိဗၺာန္ သည္ ထင္ရွားရွိ၏ ။ သို႔ေသာ္ တစံုတရာေသာ အေၾကာင္းေၾကာင္႔မွ် မျဖစ္။



မင္း - ဒီလိုဆို အရွင္ဘုရားသည္ မရွိေသာတရားကို နိဗၺာန္ ဟု ညႊန္ျပမိေလျပီ။


ေထရ္ - မင္းၾကီး နိဗၺာန္ ဟူသည္ ရွိ၏ ။ မေနာ၀ိညဥ္ျဖင္႔ သိအပ္၏ ။ စင္ၾကယ္ျမင္႔ျမတ္ေသာ ၊အေႏွာက္ အယွက္ အပိတ္အပင္ ကင္းေသာ ၊ ကာမဂုဏ္ အာမိသ ကင္းေသာ စိတ္ျဖင္႔ ေကာင္းစြာ က်င္႔ေသာ အရိယာတို႔သည္ နိဗၺာန္ ကို သိႏိုင္ ၊ျမင္ႏိုင္သည္။

မင္း - အရွင္ဘုရား၊ နိဗၺာန္သည္ မရွိတရား မဟုတ္လ်ွင္ နိဗၺာန္ကို ဥပမာျဖင္႔ ျပေတာ္မူပါ ။ နိဗၺာန္ ဟူသည္ အဘယ္လို႔နည္း ။

ေထရ္ - မင္းၾကီး ၊ ေလဆိုေသာ အရာ သည္ ရွိသည္ မဟုတ္ေလာ ။

မင္း - ရွိပါသည္ ၊ အရွင္ ။

ေထရ္ - ေလသည္ အဆင္း ၊ ပံုသ႑ာန္ အၾကီးအေသး အရွည္ အတို မည္သို႔ ရွိပါသနည္း ။

မင္း - ေလကို ညႊန္ျပ ၊ေဖာ္ျပရန္ မျဖစ္ႏိုင္ပါ ။

ေထရ္ - သို႔ဆိုလ်ွင္ ေလမရွိသေလာ ၊ ေလသည္ မရွိတရားေလာ။

မင္း - ေလသည္ ရွိပါ၏ ။ ေလကို ညႊန္ျပ ရန္ေတာ႔ မစြမ္းပါ ။သို႔ေသာ္ ေလရွိသည္ကို ႏွလံုးသား၌ သိေနပါသည္ ။ ႏွာသီး၀၌ တိုးေနပါသည္ ။ထိုတိုးေသာ လကၡဏာ အားျဖင္႔လည္း သိပါသည္။

ေထရ္ - မင္းၾကီး နိဗၺာန္ သည္လည္း ထိုသို႔ပင္ ျဖစ္၏။ ျငိမ္းခ်မ္းမႈရရွိေသာ လကၡဏာ အားျဖင္႔ ထင္ရွားရွိေၾကာင္းသိရာ၏။ ေလကဲ႔သို႔ပင္ အဆင္းအားျဖင္႔ ၄င္း ၊ ပံုသ႑ာန္ အားျဖင္႔ ၄င္း ညႊန္ျပရန္ မျဖစ္ႏိုင္ပါ။

မင္း - လက္ခံပါျပီ ဘုရား ။ ဆက္၍ေမးလိုသည္မွာ နိဗၺာန္ သည္ တည္ရာအရပ္ရွိပါသေလာ။

ေထရ္ - မင္းၾကီး ၊ နိဗၺာန္ သည္ တည္ရာအရပ္ မရွိပါ။

မင္း -နိဗၺာန္ သည္ တည္ရာအရပ္ မရွိျငား ၊ နိဗၺာန္ သည္ မရွိႏိုင္ ၊ နိဗၺာန္ ကို မည္ကဲ႔သို႔ မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္သနည္း။

ေထရ္ - မင္းၾကီး ၊ နိဗၺာန္ သည္ အျမဲအစြဲတည္ေနရာ အရပ္မရွိေသာ္လည္း နိဗၺာန္ သည္ ရွိ၏ ။ ေကာင္းစြာက်င္႔ၾကံ ႏွလံုးသြင္းမႈျဖင္႔ နိဗၺာန္ ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္၏။

ဥပမာ - မီးသည္ ထင္ရွားရွိ၏ ။ထိုမီး၏ အျမဲအစြဲတည္ေနရာ အရပ္သည္ မရွိသကဲ႔သို႔ ျဖစ္၏။ ေက်ာက္ခဲ ႏွစ္လံုး ခတ္မွ ၊ ၀ါးႏွစ္လံုးပြတ္မွ မီးျဖစ္လာ ၊ ရလာသကဲ႔သို႔ ျဖစ္၏။ စၾကဝေတးမင္းတို႔ ရရွိအပ္ေသာ စၾကာရတနာ ၊ မိဘုရားရတနာ ၊ သူၾကြယ္ ရတနာ ၊ ဆင္ရတနာ ၊ျမင္းရတနာ စေသာ ရတနာ (၇)ပါးတို႕ သည္လည္း တည္ေနရာ မထင္ရွားေပ ။ မင္းက်င္႔တရားေကာင္းမြန္သူထံသို႕ ကပ္ေရာက္လာၾကကုန္၏ ။ ထို႔အတူ သင္႔ေတာ္ေသာ ႏွလံုးသြင္းမႈျဖင္႔ က်င္႔ၾကံအားထုတ္သူတို႔ သာ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ၾကကုန္၏ ။

မင္း - လက္ခံပါျပီ ဘုရား ။ ။

ေလာကမွာ အၾကင္လင္မယားရယ္လို႔ အမ်ားလက္ခံအတည္ျပဳႏိုင္ၾကေသာ ဇနီးေမာင္ႏွံမ်ားစြာရွိတာကို ျမင္ေတြ႕သိသာပါတယ္။ လင္မယားအရာေျမာက္ၾကၿပီဟု အမ်ားက လကၡံအသိအမွတ္ျပဳရန္ (တစ္နည္းဆိုေသာ္တရား၀င္လင္မယားအရာေရာက္ရွိရန္) ဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာ တစ္ရပ္ရပ္အတိုင္းလိုက္နာေဆာင္ရြက္ၿပီးျဖစ္ရပါတယ္။ ဥပမာ ပ႗ိဥဥ္ျပဳျခင္းစသည္တို႔တြင္ ကတိက၀တ္ျပဳၿပီးသည္ႏွင့္တစ္ၿပိဳင္နက္ အဆိုပါလင္မယားတို႔၌ ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာေျပာင္းလဲျခင္းေထြေထြထူးထူးမရွိေသာ္လည္းလင္မယားအရာစတင္ေရာက္သြားၿပီး (တစ္ဦးကိုတစ္ဦးခ်စ္ခင္ႏွစ္သက္၍သာယာေပ်ာ္ရႊင္ၾကမည္ဟုလည္းထင္တတ္ၾက၍ ေပါင္းသင္းရန္ႀကိဳးပမ္းၾကျခင္းျဖစ္ေသာ္လည္း) လင့္၀တ္တရား၊ မယား၀တ္တရားစေသာ တာ၀န္တို႔ပါပူးတဲြပါရွိသြားၿပီးျဖစ္ပါသည္။ (အဆိုပါတာ၀န္တို႔သည္ကားလြယ္ကူၾကည္ျဖဴစြာထမ္းေဆာင္ႏိုင္မည္ထင္တတ္ၾကေသာ္လည္း အခ်ိန္အခါေနရာေဒသအခန္႕မသင့္ေသာအခါ ျငဴစူဆင္းရဲပင္ပမ္းေစေသာတာ၀န္မ်ားျဖစ္ေကာင္းျဖစ္လာတတ္ပါသည္။)

ဤသည္ပင္ဘ၀တဏွာရွိ၍ဘ၀အသစ္ရရွိတိုင္းဆင္းရဲဒုကၡအစစ္အမွန္ျဖစ္ေၾကာင္းထပ္ခ်ပ္မကြာလိုက္လံျပမည့္ခႏၶာ၀န္ႀကီးရသလိုျဖစ္ေနပါသည္။

အၾကင္လင္မယားတို႔ တရား၀င္ကြာရွင္းျပတ္စဲၿပီးစီးျခင္းကိုလည္း ျမင္ေတြ႕ဖူးၾကပါလိမ့္မည္။

သမုဒယေႏွာင္ဖဲြ႕လ်က္ မခဲြႏိုင္မခါြရက္ျဖစ္ေနၾကစဥ္ကထက္ ရုတ္တရက္ ဘာမ်ားသိသာထင္ရွား ကြာျခားသြားၾကပါသလဲ။ တစ္ဦးအေပၚတစ္ဦးျပဳရန္တာ၀န္အေႏွာင္အဖဲြ႕တြယ္ၿငိမႈတို႔မွ ကင္းလြတ္ျခင္းသာရွိသည္မဟုတ္ပါေလာ။ (အရမ္းကာေရာ လိုခ်င္ၾကသူေတြသာမက စိတ္မပါ့တစ္ပါ ဆံုစည္းလာၾကသူတို႔ပင္ ေပါင္းသင္းၾကရန္လြယ္သေလာက္ ရွင္းရွင္းျပတ္ျပတ္ခဲြခြါရန္ အေႏွာင္အဖဲြ႕အမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ ခက္လွပါ၏။ ေသလို႔ခဲြရသည္ကိုပင္ မခဲြႏိုင္ၾက။ လာ၍ေစာင့္ေရွာက္ေနသည္၊ လူ၀င္စားျပန္လာျဖစ္ေနပါသည္ဟု သံေယာဇဥ္ အျမွင္တန္းတတ္ၾကသူေတြေတြ႕ဖူးၾကမည္ထင္ပါသည္။)

ဘ၀ အသစ္ ခႏၶာအသစ္ ရရန္ေရာက္ရန္ မေမွ်ာ့္လင့္မတမ္းတ မရလိုတာေသျခာပါက သင္သည္ သံသရာက်င္လည္ရျခင္းတည္းဟူေသာ ျဖစ္စဥ္ႏွင့္ ကင္းရွင္းျပတ္စဲေပေတာ့မည္။ က်င္လည္ေနရျခင္းကို ဆင္းရဲသည္ဟု သတ္မွတ္ပါက ကင္းျပတ္လွ်င္ ခ်မ္းသာသည္ဆိုရၿခိမ့္မည္၊ က်င္လည္ရသည္ကို ခ်မ္းသာထင္ၾကပါမူ ရပ္တန္႕သြားျခင္းသည္ဆင္းရဲဟုထင္စရာပင္ ျဖစ္ေနဦးမည္။
 
ေလာဘ-ေဒါသ-ေမာဟ၊ အဝိဇၨာ၊ အညံ့စား ဗုဒၶဘာသာဝင္တို့၏လကၡဏာမ်ား၊ အဂတိ ေလးပါး၊ ဥပါဒါန္ေလးပါး၊ ဒုစရိုက္ ၁၀ ပါး၊ ...တို့ကိုေရွာင္ၾကဥ္ၾကရပါမည္။ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားသည္ နိဗၺာန္ကို ပိတ္ပင္ဖံုးကြယ္၍ ကန့္သတ္တတ္ေသာ နိဝရဏတရားငါးပါး ၊ ဒိဌိျဖစ္ေျကာင္းရွစ္ပါး ကိုေရွာင္ၾကဥ္ရပါမည္။ အထက္တန္းဗုဒၶဘာသာဝင္ တို့၏လကၡဏာမ်ား သိရွိနားလည္ရပါမည္။
ဒုကၡသစၥာ၊ သမုဒယသစၥာ၊ နိေရာဓသစၥာ၊မဂၢသစၥာ ဟူ၍ သစၥာ (၄) ပါး ရွိသည္။



သစၥာ (၄) ပါး

အခ်ိန္ကာလ မည္မွ်ပင္ၾကာေစကာမူ တၾကိမ္တခါ တဖန္တခါမွ် မေဖာက္ျပန္ဘဲ မွန္ကန္ေသာ သေဘာ (Universal Truth) သည္ သစၥာဟု ေခၚပါသည္။
ထုိ သစၥာ မွာ (၄)ပါး ရွိေပသည္။

၁။ ဒုကၡသစၥာ There is suffering suffering, anxiety, unsatisfactoriness (dukkha)
၂။ သမုဒၶယသစၥာ There is a cause of suffering (dukkha-samudaya)
၃။ နိေရာဓသစၥာ There is the cessation of suffering (dukkha-nirodha)
၄။ မဂၢသစၥာ There is a path leading to the cessation of suffering ,Noble Eightfold Path (dukkha-nirodha-marga)

နိဗၺာန္သို႔ ေရာက္ေၾကာင္း မဂၢင္ ၈ ပါး
မဂၢင္ ဟူသည္ ကိေလသာတို့ကို ပယ္သတ္ေျကာင္း၊ နိဗၺာန္သို့ ေရာက္ေျကာင္းျဖစ္ေသာ တရားစုဟု အဓိပၸာယ္ရရွိပါသည္။ ၄င္းတို့မွာ ေဖာ္ျပလတၱံပါအတိုင္း (၈) ပါးရွိသည္။

၁။ သမၼာဒိ႒ိ (Samma ditthi) = မွန္ေသာအယူအျမင္၊ Right Understanding or Right View
၂။ သမၼာသကၤပၸၸ (Samma sankappa) = မွန္ေသာအႀကံ၊ Right Thought or Right Intention
၃။ သမၼာဝါစာ (Samma vaca) = မွန္ေသာစကား၊ Right Speech
၄။ သမၼာကမၼႏၲ (Samma kammanta) = မွန္ေသာအမႈအလုပ္၊ Right Action
၅။ သမၼာအာဇီဝ (Samma ajiva) = မွန္ေသာအသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းမႈ၊ Right Livelihood
၆။ သမၼာဝါယာမ (Samma vayama) = မွန္ေသာအားထုတ္မႈ၊ Right Effort or Right Diligence
၇။ သမၼာသတိ (Samma sati) = မွန္ေသာ ေအာက္ေမ့ နွလံုးသြင္းမႈ၊ Right Mindfulness
၈။ သမၼာသမာဓိ (Samma samadhi) = မွန္ေသာ တည္ျကည္ စူးစိုက္မႈ၊ Right Concentration

မဂၢင္ (၈) ပါးတြင္ သမၼာဝါစာ သမၼာကမၼႏၲ နွင့္ သမၼာအာဇီဝ (၃) ပါးသည္ သီလတရားစု Virtue or Morality (Sila) ျဖစ္ပါသည္။ သမၼာဝါယာမ၊ သမၼာသတိ၊ သမၼာသမာဓိ (၃) ပါးသည္ သမာဓိတရားစု Concentration or Mental discipline (Samadhi) ျဖစ္ပါသည္။ သမၼာဒိ႒ိ သမၼာသကၤပၸၸ (၂) ပါးသည္ ပညာတရားစု Wisdom or Insight (Panna) ျဖစ္ပါသည္။


ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား ၏ လမ္းညွြန္ေတာ္မူခ်က္ အပရိဟာနိယတရား သရုပ္ခုနစ္ပါး

ဗုဒၶ၏အပရိဟာနိယသုတ္ေတာ္ျမတ္ျကီးကို ေလ့လာျကည့္လွ်င္ အတိတ္ နွစ္(၂၆၀၂)
ေက်ာ္ကတည္းက ေဟာၾကားလမ္းညြန္ ျပသေတာ္မူခဲ့ေသာ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏
ဉာဏ္ေတာ္အေျမာ္အျမင္ျကီးမားပံုကို ေလ့လာသံုးသပ္ ေတြ႔ရွိနိုင္ပါသည္။ ဗုဒၶ၏လမ္းညွြန္ေတာ္မူခ်က္ အပရိဟာနိယတရား သ႐ုပ္ခုနစ္ပါး အနွစ္ခ်ုပ္သည္ကား-

       ၁။ အျမဲမျပတ္ ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ မျပတ္မလပ္ စည္းေဝးေဆြးေနြးျကျခင္း။
       ၂။ အညီအညြတ္ ေဆြးေနြးစည္းေဝး ညွိနွိုင္းတိုင္ပင္ျကျပီး၊ အညီအညြတ္ ဆံုးျဖတ္လုပ္ေဆာင္ ေဆာင္ရြက္ျကျခင္း။
       ၃။ ရွိျပီး၊ ျပဌာန္းျပီး ေကာင္းမြန္သင့္ေလ်ာ္၍၊ လက္ရွိလူေနမႈဘဝတို့နွင့္ အံဝင္ခြင္က်

ကိုက္ညီေသာ အစဉ္အလာေကာင္း ဓမၼသတ္က်င့္ထံုး ဥပေဒမ်ား၊ ျဖတ္ထံုးက်င့္ထံုး စီရင္ထံုးစီရင္နည္းလမ္းမ်ားကို ဖ်က္သိမ္း ပယ္ဖ်က္ျခင္းျခင္းမျပုဘဲ ဆက္လက္ျပဌာန္း က်င့္သံုးကာ၊ ရွိျပီးဥပေဒမ်ားအနက္မွ ဆက္လက္ျပဌာန္း က်င့္သံုးရန္ မသင့္ေလ်ာ္၊ မေကာင္းမြန္ မကိုက္ညီေတာ့သည့္ တရားဥပေဒမ်ားကို အမ်ားဆနၵ၊ အမ်ားစည္းေဝးဆံုးျဖတ္ခ်က္တို့ျဖင့္ ဖ်က္သိမ္းရုပ္ပယ္ျခင္း။
       ၄။ ဂုဏ္ဝါပညာျကီးသူ၊ လူ့ဂုဏ္သိကၡာ၊ လူ့တန္ဖိုးျကီးမားသူမ်ားကို ေျမေတာင္ျမွောက္ ဂုဏ္ျပဳပူေဇာ္၍၊ အႀကံျပဳခ်က္ အႀကံျပဳစကားမ်ားကို ၾကားနာခံယူျခင္း။
၅။ ျပည္သူျပည္သားတို့၏ သားငယ္သမီးငယ္၊ ပိုင္ရာပစၥည္းတို့ကို အေျကာင္းမဲ့ အနိုင္အထက္ျပု ထိပါးသိမ္းပိုက္ ေစာ္ကားမႈမရွိေစေရး ျပည္သူ့အစိုးရက အာမခံ က်င့္သံုးလိုက္နာ ေစာင့္ထိန္းျခင္း။
       ၆။ နိုင္ငံ လူမ်ိုး ရိုးရာအစဉ္အလာ၊ ျပည္သူတို့၏ယံုျကည္မႈကို လြတ္လပ္စြာ ကိုးကြယ္ခြင့္ရွိေစျခင္း။
       ၇။ ဘာသာ၊ သာသနာ ယံုျကည္မႈေပါင္းစံုတို့၏ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္၊ ဘာသာသာသနာ့ ဝန္ထမ္းမ်ားကို လြတ္လပ္လံုျခံုမႈရွိေစျခင္းတို့ဟူ၍ ျဖစ္သည္။

ဤသည္ကား ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား ၏ ဒီမိုကေရစီလမ္းစဉ္ျကီးပင္ျဖစ္ေတာ့သည္။ ထို့ျပင္ ဗုဒၶျမတ္စြာ သည္ အတိတ္ဘဝ ဇာတ္နိပါတ္ေတာ္ကို ေဟာျကားေတာ္မူလ်က္၊ ကမၻာဦးက မဟာသမၼတမင္းဘဝအေျကာင္း ျပန္ေျပာင္းေဟာျပေတာ္မူကာ ကမၻာဦးလူသားတို့ ဘုရားေလာင္းေတာ္ ဂုဏ္သိကၡာပညာရွိ ပညာရွင္သူေတာ္ေကာင္းတစ္ေယာက္ကို အမ်ားသေဘာတူ ဆနၵညီညီ စုေဝးစံုညီ၍ မင္းအျဖစ္ တင္ျမွောက္ခဲ့ျကပံုကို လွစ္ဟေထာက္ျပေတာ္မူျပီး၊ အမ်ားဆနၵတို့ကို ကိုယ္စားျပုေသာ အမ်ားဝန္ေဆာင္ပုဂၢိုလ္မ်ားကို အမ်ားဆနၵအရသာ တာဝန္ေပး ေရြးေကာက္တင္ျမွောက္သင့္ျကပံုကိုလည္း သြယ္ဝိုက္လွစ္ဟ လမ္းညွြန္ေတာ္မူခဲ့ေလသည္။

ထို့ေျကာင့္ ေရွးျမန္မာဘုရင္မ်ား အဆက္ဆက္ နန္းတက္ျကခ်ိန္တြင္ အဘိသိက္ေရစင္သြန္းေလာင္းသည့္အခမ္းအနားတြင္ သြန္းေလာင္းသူမ်ားက အရွင္မင္းျမတ္အား တင္ျမွောက္ျကပါသည္ဟူေသာ က်မ္းသစၥာစကားဆိုျခင္းအစဉ္အလာတစ္ရပ္ကို ထည့္သြင္းခဲ့ျကျခင္း ျဖစ္ေပသည္။

အကယ္၍ ျမန္မာတို့သာ ဗုဒၶ၏အေျမာ္အျမင္ေတာ္၊ ဆနၵေတာ္မ်ားကို ေတြးေခၚေျမာ္ျမင္ သံုးသပ္၍၊ ဗုဒၶအလိုေတာ္က်၊ ဗုဒၶ ဆနၵေတာ္က်၊ လမ္းညွြန္ေတာ္မူခ်က္အရ အျပည့္အဝ ဦးစြာက်င့္သံုး၊ စြန့္ဦးတီထြင္နိုင္ခဲ့ျကမည္ဆိုလွ်င္ ဂရိတို့၏ 'ဒီမိုကေရစီ' ဟူေသာ စကားလံုး စကားရပ္မေပၚမီပင္ ျမန္မာတို့၏ ဗုဒၶစာေပ စကားလံုး'အပရိဟာနိယ'ကို ကမၻာတြင္ တြင္က်ယ္စြာ အသံုးျပဳၾကေပလိမ့္မည္။

မည္သို့ပင္ဆိုေစကာမူ ဗုဒၶ ၏ အပရိဟာနိယ လမ္းစဉ္ အမွန္တရားတို့သည္ သက္တမ္းရွည္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္နွင့္ ယခင္ကတည္းက ရင္းနွီးကြ်မ္းဝင္ခဲ့သည့္ စနစ္တစ္ခုပင္ျဖစ္သည္ကိုမူ ျငင္းပယ္၍ရလိမ့္မည္မဟုတ္ေခ်။ (ျမတ္ဗုဒၶ၏အပရိဟာနိယဒီမိုကေရစီ၊ ေယာအတြင္းဝန္ဦးဘိုးလွိုင္၏ ရာဇဓမၼသဂၤ࿿ဟက်မ္းနွင့္ ဗုဒၶ၏အပရိဟာနိယသုတၱန္တို့လည္း ျကည့္။)
ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားနွင့္ဗုဒၶဘာသာသည္ ကမၻာ့ ဝိဇၨာပညာနွင့္ သိပၸံပညာ(ARTS & SCIENCE) တို့၏ ေရွ့ေဆာင္ပထမ ဆရာ ျဖစ္ေပသည္။

ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ သည္ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား၏ အေျကာင္း-အက်ိုးသေဘာတရား လမ္းညွြန္တရားေတာ္ ျဖစ္ပါသည္။  ရူပေဗဒ ပညာရွင္၊ သခၤ်ာ ပညာရွင္၊ နကၡတၱေဗဒ ပညာရွင္၊ အေတြးအေခၚ ပညာရွင္ နယူတန္ ၏ နိယာမ ေတြ့ရွိခ်က္မ်ားသည္ ေဂါတမ ျမတ္စြာဘုရား၏ ကံ ကံ၏အက်ိုး (cause and effect law) အဆံုးအမ အမွန္တရားေတာ္ ေနာက္ နွစ္ေပါင္း (၂၄ဝဝ) ေနာက္က်ျပီး နယူတန္
သည္ (cause and effect law) ကို ရွာေဖြ ေဖာ္ထုတ္နိုင္ခဲ့သည္။ ဆရာျကီးအဲလ္ဘတ္ အိုင္းစတိုင္း ၏ ရီေလတီဗတီ သီအိုရီ (Relativity Theory) နိယာမ ေတြ့ရွိခ်က္မ်ားသည္ ေဂါတမ ျမတ္စြာဘုရား၏ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ အေျကာင္းအက်ိုးသေဘာတရားမ်ား၊ ေဟတုပစၥေယာ- အာရမၼဏပစၥေယာ- အဓိပတိပစၥေယာ- အနနၱရပစၥေယာ- သမနနၱရပစၥေယာ- သဟဇာတပစၥေယာ- အညမညပစၥေယာ .......စေသာ ပ႒ဌာန္း ၂၄-က်မ္း နွင့္ ကံ- ကံ၏အက်ိုး cause and effect law အဆံုးအမ အမွန္တရားေတာ္ ၏ ေနာက္ နွစ္ေပါင္း (၂၄ဝဝ) ေနာက္က်ျပီးမွ အိုင္းစတိုင္း သည္ (၂၄ ပစၥည္း ပ႒ဌာန္း (ပ႒ဌာန)) ၏ အေျခခံ Theory of relativity and E = mc² ကို ရွာေဖြ ေဖာ္ထုတ္နိုင္ခဲ့သည္။

ဗုဒၶဘာသာတြင္အေျကာင္းအရာတစ္ခုကိုေလ့လာ က်င့္ျကံရာ၌ နည္းစံနစ္က်သည္။ သိပၸံနည္းက်သည္။ ဗုဒၶတရားေတာ္မ်ားသည္ အေျကာင္း အက်ိုး ဆက္စပ္မႈရွိျခင္း၊ ယုတၱိနည္းက် လက္ေတြ့က်ျခင္း၊ စနစ္တက် ဖြဲ့စည္းမႈ ရွိျခင္း၊ မွန္သည္-မွားသည္၊ လုပ္သင့္သည္-မလုပ္သင့္သည္၊ အက်ိုးရွိသည္-အက်ိုးမဲ့သည္ တို့ကို မိမိတို့ကိုယ္တိုင္ ေဝဖန္စမ္းစစ္ ခြင့္ရွိျခင္း၊ အခ်ိန္မေရြး၊ ေနရာမေရြး၊ လူမ်ိုး ဘာသာမေရြး လက္ေတြ့က်င့္ျကံျပီး ေအးခ်မ္းမႈကို ကိုယ္တိုင္သိရွိနိုင္ျခင္း၊ အျမဲထာဝရ မွန္ကန္ျခင္း စေသာ အရည္အခ်င္းမ်ား ျပည့္စံုေသာေျကာင့္ ဗုဒၶဘာသာသည္ ဝိဇၨာပညာသိပၸံပညာကို ဦးေဆာင္သည့္- အမွန္တရားနွင့္ လက္ေတြ့သဘာဝက် သည့္ ဘာသာလည္း ျဖစ္သည္။ ဓမၼစျကာတရားေတာ္ တြင္ အစြန္းနွစ္ပါးေရွာင္(avoiding the two extremes) ျခင္း- အစြန္းေရာက္မႈကို ေရွာင္ျခင္း နွင့္ မဇၩိမာ ပဋိပဒါ အလယ္အလတ္အမွန္လမ္းစဉ္ majjhima patipada(middle Way and correct view of life ) ကသာ မွန္ကန္ေျကာင္း ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားကေဟာျကားေတာ္မူခဲ့ေပသည္။





TAGS:
Myoma Myint Kywe, Myoma Myint Kywe articles 2014, Karate Myint, Buddhism, Buddha BC 623, Buddha articles 2014, Buddhism booksie, Booksie Myoma Myint Kywe,
ၿမိဳ ႔မ-ျမင့္ၾကြယ္
Metta 2014, About Metta 2014, Metta articles 2014, Metta Is Essential (Metta ist wichtig), มิวม่า มิตร จอย    เมตตา Burmese Buddhism 2014, Burmese Buddhism articles, Theravada Buddhism articles, Theravada Buddhism 2014, Theravada monks 2014, Metta in Theravada Buddhism, Buddha and Metta, Metta meditation 2014 article, What is metta in Buddhism, what is Buddhism 2014, Myint Kywe, Myint Buddhism, Myoma Myint Kywe 2014, Articles of Myoma Myint Kywe, Buddha was born in BC 623, Buddhist philosophy 2014, Buddhism logic,