Pages

ဗုဒၶ ျမတ္စြာဘုရား နွင့္ ဗုဒၶဘာသာ The Buddha (BC 623- BC 543) အပိုင္း (၇) by- ၿမိဳ ႔မ ျမင့္ၾကြယ္ Myoma Myint Kywe



The Buddha (BC 623- BC 543)
ဗုဒၶ ျမတ္စြာဘုရား နွင့္ ဗုဒၶဘာသာ   အပိုင္း () Part 7
Researched by- Myoma Myint Kywe
ၿမိဳ ႔မ ျမင့္ၾကြယ္


ေဂါတမ ျမတ္ဗုဒၶ ၏ ဗုဒၶဝင္
ေဂါတမ ဘုရားအေလာင္းေတာ္သည ္ဤ ဘဒၵ ကမၻာ မွ ျပန္၍ ေရတြက္သည္ ရွိေသာ္ ေလးအသၤေခ် နွင့္ ကမၻာတစ္သိန္းထက္၌ သုေမဓာ ရေသ့ ျဖစ္ခဲ့ေလသည္။
သုေမဓာရွင္ရေသ့သည္ ဒီပကၤာရာျမတ္စြာဘုရား ေျခေတာ္ရင္း၌ မိမိတစ္ကိုယ္တည္း နိဗၺာန္ခ်မ္းသာကို ရယူနိုင္ေသာ္လည္း ဩဃေလးျဖာ သံသရာ၌ နစ္မြန္းေမ်ာပါးကုန္ေသာ ေဝေနယ်သတၱဝါအေပါင္းတို့ကို သနားၾကင္နာေတာ္မႈလွသျဖင့္ ယူေတာ္မမူခဲ့ေပ။
သုေမဓာ ရွင္ရေသ့ ဘဝမွ ေဝႆနၱရာမင္း ဘဝတိုင္ေအာင္ မေရမတြက္နိုင္ေသာ ဘဝမ်ားစြာတို့၌ - ေရႊ၊ ေငြ၊ ဆင္၊ ျမင္း အစရွိသည္တို့ကို လွဴျခင္း၊  ေျခ၊ လက္၊ နား၊ နွေခါင္း အစရွိသည္တို့ကိုလႉျခင္း္၊ မိမိ အသက္ကို လႉျခင္း္၊ ….အစရွိေသာ ပါရမီီ သံုးဆယ္ တို့ကို ျဖည့္က်င့္ေတာ္မူခဲ့ေလသည္။

ထို့ျပင္ အလြန္စြန့္နိုင္ခဲ့စြာေသာ -
ပေဒသရာဇ္၊ ဧကရာဇ္‌၊ စျကာမင္းတို့၏ စည္းစိမ္ရတနာကို စြန့္ျခင္း
သားသမီးကို စြန့္ျခင္း
မယားကို စြန့္ျခင္း
ေျခ၊ လက္၊ နား၊ နွာေခါင္း အစရွိသည့္ အဂၤါႀကီးငယ္တို႔ကို စြန့္ျခင္း
မိမိအသက္ကို စြန့္ျခင္းဟုဆိုအပ္ေသာ စြန့္ျခင္းျကီးငါးပါး ကို ျဖည့္စြန့္ေတာ္မူခဲ့ေလသည္။

ဤသို့ ဘဝမ်ားစြာ သံသရာကာလပတ္လံုး ပါရမီေတာ္တို့ကို ျဖည့္က်င့္ေတာ္မူခဲ့ျပီးေနာက္ ဘုရားအေလာင္းေတာ္သည္ တုတိသာနတ္ျပည္၌ ေသတေကတုမည္ေသာ နတ္သားျဖစ္ခဲ့ေလသည္၊ နတ္သားျဖစ္စဉ္ စျကဝဠာတိုက္တစ္ေသာင္းမွ နတ္ျဗဟၼာအေပါင္းတို့က "ဘုရာျဖစ္ခ်ိန္တန္ပါျပီ၊ လူ့ျပည္သို့ဆင္း၍ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူပါ" ဟု ဘုရားအေလာင္းေတာ္ကိုေတာင္းပန္ၾကေလသည္။

သို႔ျဖစ္၍ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ ေသတေကတု နတ္သားသည္ -
ကာလ - ဘုရားျဖစ္ရာ အခ်ိန္ကာလ၊
ဒီပ - ဘုရားျဖစ္ရာ ကြ်န္းအရပ္၊
ေဒသ - ဘုရားျဖစ္ရာ အရပ္ေဒသ၊
ကုလ - ဘုရားျဖစ္ရာ အမ်ိုးအနြယ္၊
မာတု အာယု ပရိေစၦဒ - ဘုရားအေလာင္းေတာ္၏ မယ္ေတာ္ျဖစ္မည့္သူ၏ သက္တမ္းအပိုင္းအျခား ဟူေသာ ျကည့္ျခင္းျကီးငါးပါး တို့ကို ျကည့္ရႈေတာ္မူေလသည္။

ယင္းသို့ ျကည့္ရႈေတာ္မူျပီး နတ္အျဖစ္မွ စုေတကာ မဟာသကၠရာဇ္ ၆၇ ခု၊ ဝါဆိုလျပည့္ ျကာသပေတးေန့၌ ကပိလဝတ္ျပည့္ရွင္ ဘုရင္ သုေဒၶါဒနမင္းျကီး၏ ေတာင္ညာေဒဝီမိဘုရားျကီး မယ္ေတာ္မာယာ(သိရီမဟာမာယာေဒဝီ) ဝမ္း၌ ပဋိသေနၶ တည္ေနေလသည္။
ဘုရားအေလာင္းေတာ္သည္ ဘီစီ ၆၂၃ မဟာသကၠရာဇ္ ၆၈ ခု၊ ကဆုန္လျပည့္ ေသာေျကာေန့ဝယ္ ေဒဝဒဟျပည္နွင့္ ကပိလဝတ္ျပည္၏ အျကားရွိ လုမၺိနီသာေမာ အင္ျကင္းေတာ၌ မယ္ေတာ္မာယာဝမ္းမွ မီးရႈးသန့္စင္ ဖြားျမင္ေတာ္မူေလသည္။
ဘုရားေလာင္းပဋိသေႏၶေန၍ ဆယ္လျပည့္ရာ ကဆုန္လျပည့္ေန့တြင္ မယ္ေတာ္မာယာသည္ ေဆြေတာ္မ်ိုးေတာ္မ်ားရွိရာ ေဒဝဒဟျပည္သို့ သြားလိုပါေျကာင္း သုေဒၶါဒနမင္းျကီးအား အခြင့္ေတာင္းေလသည္။

မင္းျကီးသည္ ကပိလဝတ္ျပည္မွ ေဒဝဒဟျပည္သို့ သြားရာလမ္းတစ္ေလွ်ာက္လံုးတြင္ တန္ဆာဆင္ ေစ၍ မင္းခမ္းမင္းနားျဖင့္ ထြက္ေတာ္မူေစေလသည္။ ခရီးအျကား၌ လုမၺိနီအင္ျကင္းဥယ်ာဉ္ေတာ္ကို ေခတၱ ဝင္ေတာ္မူေလသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ဥယ်ာဉ္တစ္ခုလံုး၌ အင္ျကင္းပန္းေတြ ပြင့္ေနသျဖင့္ အလြန္သာယာေပသည္။ မယ္ေတာ္မာယာသည္ အင္ျကင္းကိုင္းကို လက္ေတာ္ျဖင့္ လွမ္းကိုင္လိုက္တုန္းမွာ ဝမ္းေတာ္ လႈပ္လာ ေသာေျကာင့္ အဝတ္အကာအရံကို ကာရံေစ၍ မတ္မတ္ရပ္လ်က္သာပင္ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ကို ဖြားျမင္ေလသည္။

ဤအခ်ိန္သည္ မဟာသကၠရာဇ္ ၆၈ ခု (ဘီစီ ၆၂၃) ကဆုန္လ ျပည့္ ေသာျကာေန့ ျဖစ္သည္။ ဖြားျမင္ျပီးေသာအခါ သုဒၶါဝါသျဗဟၼာ့ဘံုမွ ရဟနၱာျဗဟၼာမင္းက ဇာတဘက္ျဖင့္ ခံယူ၍ မယ္ေတာ္ ၏ ေရွ့၌ျပကာ အရွင္မိဖုရား၊ ဝမ္းေျမာက္ေတာ္မူပါ။ သားရတနာကို ဖြားျမင္ပါျပီဟုဆို၏။ ထို့ေနာက္ စတုမဟာရာဇ္နတ္မင္းျကီးမ်ားက သစ္နက္သားေမြးထည္ျဖင့္ လွမ္းယူ၍ လူတို့လက္ကို လွမ္းလိုက္ေလ သည္။ ထို႔ေနာက္ လူတို့လက္မွ ဆင္းလ်က္ ေျမ၌တည့္မတ္စြာရပ္ေတာ္မူ၍ အရပ္ဆယ္မ်က္နွာသို့ ရႈစားေတာ္မူေလရာ အားလံုးေသာနတ္ျဗဟၼာတို့က အရိုအေသေပးၾကသျဖင့္ ေျမာက္အရပ္သို့ ခုနစ္ဖဝါးၾကြၿပီးလွ်င္ အေဂၢါဟမသၼိ ေလာကႆ (တစ္ေလာကလံုး၌ ငါသာလွ်င္ အျမတ္ဆံုးဘုရား ျဖစ္သည္) ဟု ေၾကညာဟစ္ေၾကြးခဲ့၏။

ဘုရားေလာင္း ဖြားျမင္ေသာအခ်ိန္မွာပင္ ယေသာ္ဓရာမင္းသမီး၊ ညီေတာ္ အာနႏၵာ၊ ကာဠုဒါယီ အမတ္၊ ဆႏၵအမတ္ေလာင္း တို့ကိုလည္း အသီးသီးဖြားျမင္သည္။ က႑ဍကျမင္းကိုလည္း ေမြးသည္။ ေရႊအိုးႀကီး ေလးလံုးလည္း ေပၚေလသည္။ ေဗာဓိပင္လည္း ေပါက္သည္။ ဤသည္မွာ ဘုရားအေလာင္း၏ ဖြားဖက္ေတာ္ ခုနစ္ဦး ျဖစ္သည္။
အမည္ေပးေတာ္မူပံုဘုရားေလာင္း ဖြားျမင္သည္ျကားသျဖင့္ ကပိလဝတ္ျပည္နွင့္ ေဒဝဒဟျပည္မွ ေဆြေတာ္မ်ိုးေတာ္ မ်ား ေစုဝးေရာက္လာျကသည္။ မာယာေဒဝီနွင့္ ဘုရားေလာင္းကို ကပိလဝတ္ျပည္သို့ ေခၚေဆာင္သြားျက သည္။ သုေဒၶါဒနမင္းႀကီး ကိုးကြယ္ေသာ ကာလေဒဝီလ ရေသ့ႀကီးသည္ နန္းေတာ္သို့ ၾကြေရာက္လာသည္။

မင္းျကီးက သားေတာ္ကို ရေသ့ျကီးအား ျပ၍ သားေတာ္ ဆရာျမတ္ကို ရွိခိုးေလာ့ဟုဆို၏။ ဘုရားေလာင္းက ရွိမခိုး။ ရေသ့ႀကီး၏ ဦးေခါင္းထက္၌ ေျခစံုရပ္လ်က္ တည္သည္။ အံ့ဖြယ္သရဲ ထူးကဲလွသျဖင့္ ရေသ့ႀကီးက ဘုရားေလာင္းကို ရွိခိုးသည္။ မင္းျကီးကလည္း သားေတာ္ကို ပထမဆံုးအျကိမ္ ရွိခိုးသည္။ ရေသ့ျကီးသည္ ဘုရားေလာင္းကို စူးစိုက္ျကည့္ကာ ရယ္လည္း ရယ္သည္။ ငိုလည္း ငိုသည္။ မင္းျကီးက ေမးေသာအခါ ရေသ့ႀကီးက မင္းျမတ္၊ သင့္သားေတာ္သည္ ဘုရားျဖစ္လိမ့္မည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ငါဝမ္းသာ၍ ရယ္သည္။ သို့ရာတြင္ သားေတာ္ ဘုရားျဖစ္ခ်ိန္၌ ငါေသလြန္ျပီး ျဖစ္ေနမည္။ ထို့ေျကာင့္ ဝမ္းနည္း၍ ငိုသည္ ဟု ဆို၏။

ဘုရားေလာင္းဖြားျမင္ျပီး ငါးရက္ေျမာက္ေသာေန့တြင္ မင္းႀကီးက ပုဏၰားေတာ္မ်ားကို ဖိတ္သည္။ သားေတာ္၏ လကၡဏာေတာ္တို့ကို ျကည့္ရႈဖတ္သားေစသည္။ ပုဏၰားေတာ္ ခုနစ္ေယာက္တို့က သားေတာ္သည္ စျကဝေတးမင္း ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဘုရားေသာ္လည္းေကာင္း ျဖစ္လိမ့္မည္ဟူ၍ နွစ္ခြ ဆိုျကသည္။ အငယ္ဆံုးျဖစ္ေသာ ေကာ႑ည ပုဏၰားကမူ အရွင့္သားေတာ္ သည္ ေတာထြက္၍ ဘုရားစင္စစ္ ဧကန္ျဖစ္လိမ့္မညဟူ၍ တစ္ခြန္းတည္းသာ ဆိုေလသည္။ မင္းႀကီးက ငါ့သားေတာ္သည္ အဘယ္အရာကို ျမင္၍ ေတာထြက္မည္နည္းဟုေမးသည္။ သူအို၊ သူနာ၊ သူေသ၊ ရဟန္း ဟူေသာ နိမိတ္ ျကီးေလးပါးကို ျမင္၍ ေတာထြက္ပါမည္ဟူ၍ ေကာ႑ည ပုဏၰားက ေျဖသည္။ ထို့ေနာက္ ဘုရားေလာင္း ကို သိဒၶတၳ (Siddhartha) ဟုအမည္ေပးသည္။ အဓိပၸါယ္မွာ အက်ိုးအားလံုးကို ျပီးစီးေစေသာသူ ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ ေဂါတမအႏြယ္ျဖစ္ေသာေျကာင့္ သိဒၶတၳေဂါတမဟုလည္း ေခၚၾကသည္။

ဘုရားအေလာင္း တစ္ဆယ့္ေျခာက္နွစ္ အရြယ္ေရာက္ေသာအခါ ခမည္းေတာ္ သုေဒၶါဒနမင္းျကီး သည္ ေဆြေတာ္မ်ိုးေတာ္မင္းမ်ားထံသို့ သမီးရတနာ ပို့ဆက္လာရန္ ရာဇသံ ေပးသည္။ သမီးရွင္ မင္းမ်ားက ဘုရားေလာင္းမင္းသားကို အဆင္းသာလွ၍ ပညာမတတ္ဟု ကဲ့ရဲ့ကာ သမီးရတနာ မပို့ဘဲေနျက ေလသည္။ ထိုအေျကာင္းကို သုေဒၶါဒနမင္းျကီးက သားေတာ္အားေျပာျပေလရာ ဘုရားေလာင္းက အခက္ဆံုး ေလးအတတ္ကို ျပရန္ ဝန္ခံလိုက္ေလသည္။

ထို့ေနာက္ တိုင္းျပည္ရွိ ထင္ရွားေသာ ေလးဆရာတို့ကို နန္းေတာ္ေျမျပင္၌ စုရံုးေစကာ ေလးဆရာေလးေယာက္ကို ေလးမ်က္နွာကထား၍ ဘုရားေလာင္းကိုယ္တိုင္ အလယ္ကေနျပီးလွ်င္ အသင္ တို့က ငါ့ကို တစ္ျပိုင္နက္ပစ္ျကေလာ့ဟု ဆိုေလသည္။ ေလးဆရာေလးေယာက္ ပစ္လိုက္ေသာ ျမားတို့ မိမိအားမထိေအာင္ ျမွားတစ္ဆင္းတည္းျဖင့္ ကာကြယ္နိုင္ေလသည္။ ဤသို့ ေလးအတတ္ျပျပီးမွ ဆက္သလာေသာ သမီးကညာတို့တြင္ သုေဒၶါဒနမင္းျကီး၏ ညီမေတာ္ အမိတၱာနွင့္ ေဒဝဒဟျပည့္ရွင္ သုပၸဗုဒၶမင္း၏ သမီးေတာ္ ယေသာ္ဓရာ အမည္ရွိေသာ မင္းသမီးနွင့္ လက္ဆက္ကာ နန္းသိမ္းပြဲ ခံယူေလသည္။ ခမည္းေတာ္ သုေဒၶါဒနမင္းျကီးသည္ သားေတာ္အတြက္ ေဆာင္းဥတုတြင္ စံျမန္းရန္ ရမမည္ေသာ ဘံု ၉ ဆင့္ နန္းေဆာင္၊ ေနြရာသီတြင္ စံျမန္းရန္ သုရမမည္ေသာ ဘံု ၅ ဆင့္ နန္းေဆာင္၊ မိုးဥတုတြင္ စံျမန္းရန္ သုဘမည္ေသာ ဘံု ၇ ဆင့္ နန္းေဆာင္ ဟူေသာ နန္းေဆာင္ျကီးသံုးေဆာင္ကို ဥတုအလိုက္ ခံစားရန္ ေဆာက္လုပ္ေပးေလသည္။ ဤသို့ျဖင့္ ဘုရားေလာင္းသည္ မင္းစည္းစိမ္ကို သက္ေတာ္ ၂၉ နွစ္အထိ ၁၄နွစ္မွ် စံစားေတာ္မူေလသည္။

ဘုရားေလာင္းသည္ မင္းစည္းစိမ္ကို ၁၄နွစ္မွ် ခံစားျပီးေနာက္ သက္ေတာ္ ၂၉ နွစ္ အရြယ္သို့ ေရာက္ေသာအခါ မ်ားစြာေသာ အေျခြအရံတို႔ျဖင့္ ဥယ်ာဉ္ေတာ္သို့ ထြက္ေတာ္မူေလရာ ျဗဟၼာမင္းတို့က သူအို၊ သူနာ၊ သူေသ၊ ရဟန္း ဟူေသာ နမိတ္ျကီးေလးပါးကို အစဉ္တိုင္းဖန္းဆင္းလ်က္ ဘုရားေလာင္းနွင့္ ရထားထိန္းျမင္ရံုမွ် ျပျကေလသည္။ ထိုအခါ သူအို၊ သူနာ၊ သူေသ တို့ကို တစ္ျကိမ္မွ် မျမင္ဖူးေသာ ဘုရားေလာင္းသည္ မိမိနွင့္တကြ ေဆြေတာ္မ်ိုးေတာ္ အားလံုးပင္ အိုျကရ နာျကရ ေသျကရဦးမည္ဟူ၍ ေသံဝဂျဖစ္ေတာ္မူတုန္း သပၸါယ္ေသာ ရဟန္းေတာ္ကို ဖူးျမင္ရေသာအခါ ဘဝအဆက္ဆက္က နွစ္သက္ခဲ့ေသာ အသြင္ျဖစ္ရကား အားရရွြင္လန္းလ်က္ ရဟန္းျပုဖို့ရန္ အဓိ႒ဌာန္ျပုေတာ္မူေလသည္။ ထို့ေနာက္ ညေနခ်မ္း၌ ဥယ်ာဉ္ေတာ္မွ ျပန္ေတာ္မူေလသည္။ ထိုျပန္ခါနီး၌ သားေတာ္ဖြားျမင္ေျကာင္းကို သံေတာ္ဦးတင္လာသျဖင့္ ရာဟုဇာေတာ - အေနွာင္အဖြဲ့ျဖစ္ပါပေကာဟု ညည္းတြားေတာ္မူေလသည္။ ထိုစကားကို အေျကာင္းျပု၍ သားေတာ္ ေလးကို ရာဟုလာ ဟု အမည္ေပးေတာ္မူေလသည္။

ဘုရားေလာင္းသည္ နန္းေတာ္သို့ ေရာက္ေတာ္မူျပီးေနာက္ ကေခ်သည္ ေမာင္းမတို့ ကျပတီးမႈတ္လ်က္ ေဖ်ာ္ေျဖျကသည္ကို ေရွးကလို စိတ္ဝင္စားေတာ္မမူဘဲ သလြန္ေတာ္၌ ေလ်ာင္းစက္ ေတာ္မူေလသည္။ ထိုအခါ ကေခ်သည္ေမာင္းမတို့လည္း သီဆိုတီးမႈတ္မႈမ်ားကို ရပ္တန့္၍ အိပ္ျကေလသည္။ ထိုသို့ ေမာင္းမမ်ား ဒူးေပၚေပါင္ေပၚ စသည္ျဖင့္ အိပ္ေပ်ာ္ေနျကပံုကို ဘုရားေလာင္း စက္ေတာ္ေခၚရာမွ အထတြင္ ျမင္ေတာ္မူ၍ ေရွးကထက္ သံဝဂရျပီးလွ်င္ ယေန့ညတြင္ပင္ ေတာထြက္ေတာ့အံ့ဟု ျကံေတာ္မူကာ ငယ္ကြ်န္ေတာ္ရင္း ဆနၷအမတ္ကို နွိုးလ်က္ က႑ဍကျမင္းကို ဆက္ဖို့ရန္ အမိန့္ေပးေလသည္။ ထိုအခါ နန္းေတာ္၏ အတြင္းအျပင္၌ နတ္ျဗဟၼာမ်ားတို့ ေရာက္ေနျက၏။ နန္းေတာ္အတြင္းရွိ လူအမ်ားနွင့္တကြ တစ္ျမို့လံုး မနိုးျကရေအာင္ နတ္မ်ားက စီမံထား၏။ 

က႑က ျမင္းဆက္ဖို့ရန္ ဆႏၵ အမတ္သည္ အေတာ္ဝန္ေလး၏။ ေတာထြက္မည္ကို အမွန္ပင္ မလိုလား။ ဘုရားေလာင္းမင္းသား စျကဝေတးမင္း ျဖစ္သည္ကိုသာ လိုလား၏။ သို့ေသာ္ အမိန့္ေတာ္ကို မလြန္ဆန္ဝံ့ရံုသာမက မည္သူမွ်လည္း မနိုးျကသျဖင့္ က႑ဍကစီးေတာ္ျမင္းကို ျပင္ဆင္ရရွာေလသည္။ ဘုရားေလာင္းသည္ ေတာသို့ ထြက္ခြာေတာ္မူခါနီးဝယ္ သားေတာ္ကို ရႈစားေတာ္မူလိုေသာေျကာင့္ ယေသာ္ဓရာမိဖုရား၏ အေဆာင္ေတာ္သို့ ၾကြေတာ္မူေလသည္။ ထိုအခါ အေဆာင္ေတာ္အတြင္းဝယ္ နံ့သာတိုင္မ်ားကို ထြန္းညွိထား၏။

ယေသာ္ဓရာမိဖုရား သည္ ျမေလးပန္းတို့ျဖင့္ ေရာျပြမ္းေနေသာ သလြန္ေပၚ၌ သားေတာ္ေလး၏ ဦးေခါင္းေပၚမွာ ေရွြလက္ေတာ္တင္လ်က္ စက္ေတာ္ေခၚေန၏။ ဘုရားေလာင္းသည္ အေဆာင္ေတာ္၏ တံခါးခံုအတြင္းသို့ ခ်င္းနင္းဝင္ေရာက္လာေသာအခါ လြန္စြာ က်က္သေရရွိလွေသာ တိုက္ခန္းအတြင္းဝယ္ တင့္တယ္ေသာ သလြန္ေတာ္ထက္၌ ျမေလးပန္းတို့၏ အလယ္တြင္ သားေတာ္ေလးနွင့္ ျကင္ယာေတာ္မိဖုရားတို့ စက္ေတာ္ေခၚေနပံုကို ရႈစားေတာ္မူရေသာအခါ ရင္ေသြးေတာ္ေလးအား အားရပါးရ ေပြ့ယူေတာ္မူလိုေသာ္လည္း မိဖုရားနိုးလွ်င္ ထြက္နိုင္ဖို့ လမ္းမျမင္ေသာေျကာင့္ ဘုရားျဖစ္မွ သားေတာ္ကို ရႈေတာ့အံ့ဟု ဆံုးျဖတ္ေတာ္မူကာ အေဆာင္ေတာ္မွ ထြက္ခြါေတာ္မူျပီးလွ်င္ က႑ဍကျမင္းေတာ္ေပၚသို့ တက္ေလသည္။ ဤအခ်ိန္သည္ကား မဟာသကၠရာဇ္ ၉၇ ခု ဝါဆိုလျပည့္ေန့ တနလၤာ ျဖစ္သည္။
ဘုရားအေလာင္းေတာ္သည္ သူနာ၊ သူေသ၊ ရဟန္း ဟူေသာ နိမိတ္ျကီးေလးပါးကို ျမင္ေတာ္မူသျဖင့္ ၂၉ နွစ္အရြယ္ (ဘီစီ ၅၉၄) ေရာက္ေသာအခါ ေတာထြက္၍ ရဟန္းျပဳေလသည္။

ဘုရားေလာင္းသည္ နတ္ျဗဟၼာမ်ား ျခံရံလ်က္ ဖြားဖက္ေတာ္ ဆနၷအမတ ္အား ျမင္းျမီးကို ကိုင္ဆြဲေစျပီးလွ်င္ က႑ဍကျမင္းကို စီးလ်က္ ၿမိဳ ႔ေတာ္မွ ထြက္ေလသည္။ ၿမိဳ ႔တံခါးအနီးသို့ ေရာက္ေသာ အခါ ၿမိဳ ႔ေစာင့္နတ္မ်ားက လူတစ္ေထာင္ဖြင့္မွ ပြင့္နိုင္ေသာ တံခါးကို တန္ခိုးျဖင့္ ဖြင့္ေပးျကသည္။ ထိုအခ်ိန္ တြင္ မာရ္နတ ္ေရာက္လာ၍ အသင္မင္းသား ….. ေတာထြက္ဖို့ မလိုပါ။ မျကာခင္ ခုနစ္ရက္ေျမာက္၌ စျကာရတနာ ဆိုက္ေရာက္ပါလိမ့္မည္ဟုေျပာ၍ တားေလသည္။ သို့ေသာ္ ဘုရားေလာင္းကမူ ဂရုမထားဘဲ သြားျမဲအတိုင္းသြားေလသည္။ ထိုသို့ ေတာထြက္ေတာ္မူလာရာ အေနာ္မာျမစ္ကမ္းသို့ ဆိုက္ေရာက္ေတာ္မူလွ်င္ ျမင္းေတာ္ကို အခ်က္ေပး၍ ရွစ္ဥသဘ (၆၃.၉၈ မီတာ) ေဝးေသာ တစ္ဖက္ကမ္းသို့ ခုန္ပ်ံေစ၏။

တစ္ဖက္ကမ္းသို့ ေရာက္ေသာ္ သဲေသာင္ျပင္တြင္ ထိုင္ေတာ္မူ၍ သန္လ်က္ျဖင့္ ဆံေတာ္ကို ကိုယ္တိုင္ပယ္ေလသည္။ ထိုသို့ ပယ္၍ ဘုရားျဖစ္မည္မွန္လွ်င္ ဆံေတာ္သည္ ေကာင္းကင္မွာ တည္ပါေစသားဟု အဓိ႒ဌာန္၍ ျမွောက္ လိုက္ရာ ဆံေတာ္သည္ ေကာင္းကင္၌ တည္ေလသည္။ ေကာင္းကင္၌ တည္ေနေသာ ဆံေတာ္ကို သိျကား မင္းက ခံယူ၍ တာဝတႎသာနတ္ျပည္တြင္ စူ႒ာမဏိေစတတည္ထားေလသည္။ ထို့ေနာက္ ယဋိကာရ ျဗဟၼာ ဆက္ကပ္လာေသာ သကၤန္းျဖင့္ ရဟန္းျပဳေတာ္မူ၍ ဝတ္လဲေတာ္ပုဆိုးကိုလည္း ယဋိကာရျဗဟၼာမင္း ယူ၍ ျဗဟၼာ့ျပည္ဝယ္ ဒုႆ     ေစတီတည္ထားကိုးကြယ္ေလသည္။
ဘုရားအေလာင္းေတာ္သည္ အလြန္ျပဳႏိုင္ခဲလွစြာေသာ ဒုကၠရ စရိယာ အက်င့္ကို ရဟန္းအျဖစ္နွင့္ ၆ နွစ္ပတ္လံုးက်င့္ေတာ္မူခဲ့သည္‌။ ဘုရားေလာင္းသည္ ရဟန္းျပုျပီးေနာက္ ေဒသစာရီ လွည့္လည္ေတာ္မူစဉ္ အာ႒ဌာရ ရေသ့နွင့္ ဥဒကရေသ့တို့ထံ ဝင္၍ တရားထူးကို စံုစမ္းေတာ္မူရာ ေလာကီဈာန္ေလာက္ကိုသာ ထိုရေသ့တို့အထံမွ ရရွိ သျဖင့္ တင္းတိမ္အားရေတာ္မမူေသးေသာေျကာင့္ ဥေရုဝဠေတာသို့ ျကြ၍ ဒုကၠရစရိယာအက်င့္ကို က်င့္ ေတာ္မူသည္။ က်င့္ေတာ္မူပံု အစီအစဉ္မွာ - ေရွးဦးစြာ ေသနာမည္ေသာ နိဂံုးသို့ ဆြမ္းခံဝင္ကာ ဆြမ္းဘုဉ္းေပး ေတာ္မူျပီးလွ်င္ ေမတၱာဘာဝနာကို ပြားမ်ားလ်က္ ထိုေန့ကာလကို လြန္ေစေတာ္မူသည္။

ထို့ေနာက္ ဆြမ္းအာဟာရကို သံုးေဆာင္ေတာ္မမူေတာ့ဘဲ အလိုအေလ်ာက္ ျကြေက်လာေသာ သစ္သီးကိုသာ ေကာက္ယူ၍ ဘုဉ္းေပးေတာ္မူ၏။ ထို့ေနာက္ ထိုထိုဤ သစ္ပင္ေအာက္ လွည့္လည္ေကာက္ယူ၍ စားရ ျခင္းကိုပင္ အလုပ္ပ်က္သည္ဟု အယူရွိသျဖင့္ ကို္ယ္ေတာ္ျမတ္ေနရာ သစ္ပင္ေအာက္၌သာ ေၾကြက်ေသာ သစ္သီးမ်ားျဖင့္ပင္ မွ်တေတာ္မူေလသည္။ ထို့ေနာက္ အစာအာဟာရ စားေသာက္ေနျခင္းကိုပင္ အလုပ္ပ်က္သည္ဟု ထင္ေတာ္မူ၍ လံုးဝ အစာမစားဖို့ရန္ ျကံေတာ္မူသည္။ သို့ေသာ္ နတ္မ်ားက အစာမစားလွ်င္ နတ္ျသဇာသြင္းေပးမည္ဟု ေလွ်ာက္ေလသည္။

ထိုသို့ နတ္ၾသဇာ အသြင္းအခံလိုေသာေျကာင့္ တစ္လက္ခုပ္ေလာက္ ပဲရည္၊ ဆီးသီး ေလးကိုမွ် ဘုဉ္းေပးေတာ္မူေလသည္။ ထိုသို့ ျကီးစြာေသာ ဝီရိယျဖင့္ အစာအနည္းငယ္သာ စားကာ အားထုတ္မႈေျကာင့္ ဘုရားေလာင္း၏ ေရွြအဆင္းကဲ့သို့ ဝါဝင္းေသာ ခနၶာကိုယ္သည္ ညိုမဲေျခာက္ကပ္၍ ေနေလသည္။ ေသြးသားဟူ၍ မရွိေတာ့ ဘဲ အရိုးနွင့္ အေရသာ က်န္ေလေတာ့၏။ ဤသို့ ဘုရားျဖစ္ရန္ ခက္ခဲပင္ပန္းစြာက်င့္ေတာ္မူေလသည္။ ဘုရားေလာင္းသည္ ဒုကၠရစရိယာ အက်င့္ကို ေျခာက္နွစ္တိုင္တိုင္က်င့္ေသာ္လည္း တရားထူး မရေသာေျကာင့္ ထိုအက်င့္ကို စြန့္လိုက္ေလသည္။ ထို့ေနာက္ ေသနာနိဂံုး၌ ဆြမ္းခံ၍ အာဟာရကို ျပန္လည္ မွီဝဲေလသည္။ ထို့ေျကာင့္ မျကာမီပင္ အားအင္တိုးပြား၍ ယခင္အသားအေရမ်ား ျပန္လည္ျဖစ္ ေပၚလာေလသည္။
ထို့ေနာက္ ဘုရားအေလာင္းေတာ္သည္ သုဇာတာ မည္ေသာ သူ‌ေဌးသမီး လႉဒါန္းအပ္ေသာ နို့ဃနာဆြမ္း ကို အဇပါလေညာင္ပင္ရင္း၌ အလႉခံဘုဉ္းေပးျပီး မဟာေဗာဓိပင္သို့ျကြသြားေတာ္မူေလသည္‌။

ဘုရားအေလာင္းေတာ္သည္ သုဒၶိယ ငစင္ လႉဒါန္းအပ္ေသာ ျမက္ရွစ္ဆုပ္ ကို ျကဲျဖန့္ လိုက္ေသာအခါ ထိုခဏဝယ္ ျမက္ရွစ္ဆုပ္သည္ မဟာေဗာဓိပင္ရင္း၌ အပရာဇိတပလႅင္ ျဖစ္လာေလသည္။ (ထိုျမက္တို့သည္ ျမက္ရိပ္အသြင္သဏၭန္ျဖင့္ မတည္ျကကုန္။)

ဤကဲ့သို့ ေနြကာလဝယ္ စိမ္းစိုေသာ ျမက္ခင္းေပၚတြင္ ဘုရား မျဖစ္သမွ် ဤထက္ဝယ္ဖြဲ့ေခြထား ေသာ တင္ပ်ဉ္ကို မဖ်က္ေတာ့အံ့ဟု ဓိ႒ဌာန္၍ထိုင္ေနေတာ္မူေသာအခါ နတ္သိျကားမ်ား ေရာက္လာေလ သည္။ သိျကားမင္းသည္ ဝိဇယုတၱရ အမည္ရွိ ခရုသင္းကို မႈတ္လ်က္ ေအာင္သံေပးေနေလ၏။ ပဉၥသီခနတ္သား သည္ ေဗဠုဝေစာင္းကို တီးေနေလသည္။ သုယာမနတ္မင္းနွင့္ သနၱုသိတနတ္မင္းတို့ကမူ သားျမီးယပ္ နွင့္ ပတၱျမားရပ္မ်ားကို တျငိမ့္ျငိမ့္ ခတ္ေန၏။ သဟမၸတိျဗဟၼာမင္းမွာ ထီးျဖဴေတာ္ကို ေဆာင္းမိုးေန၏။

ကာဠနဂါးမင္း ၏ ကိုယ္ရံေတာ္ နဂါးပ်ိုမေလးမ်ားက ဘုန္းေတာ္ဘြဲ့မ်ားကို သာယာစြာ ရြတ္ဆိုေနျက၏။ အျခားေသာ နတ္ျဗဟၼာအေပါင္းတို့သည္ ပန္းနံ့သာအမ်ိုးမ်ိုးျဖင့္ ပူေဇာ္ျကေလသည္။

ဤသို့ေသာ အျခင္းအရာကို မာရ္နတ္မင္းျမင္ေသာ္ ခ်က္ခ်င္းပင္ နတ္ျပည္တက္၍ မိမိစစ္သည္ တပ္သားမ်ားကို စုစည္းလ်က္ မိမိကိုယ္တိုင္က လက္နက္အမ်ိုးမ်ိုးဆြဲကိုင္ေသာ လက္ရံုးတစ္ေထာင္ ဖန္ဆင္းျပီးလွ်င္ ဂီရိေမခလာ မည္ေသာ ဆင္ေျပာင္ျကီးကို စီးကာ ေဗာဓိပင္သို့ ခ်ီတက္လာေလသည္။ သို့ေသာ္ ေဗာဓိပင္ အနားသို့ မကပ္ဝံ့ဘဲ အေဝးကေနသာ အမ်ိုးမ်ိုးေသာ လက္နက္မ်ားျဖင့္ ပစ္ခတ္ျက ေလသည္။ မာရ္နတ္၏ စစ္သည္မ်ား တက္လာကာစကပင္ နတ္ျဗဟၼာတို့သည္ ေဝးရာအရပ္မွ ေရွာင္လွြဲ၍ ေအာင္ပြဲကို ျကည့္ရႈျကေလသည္။

ဘုရားေလာင္းသည္ တစ္ပါးတည္းက်န္ရစ္ေသာ္လည္း အနည္းငယ္မွ် စိုးရြံ့ေတာ္မမူဘဲ မာရ္နတ္ ကို ေမတၱာျဖင့္ ၾကည့္ေတာ္မူလ်က္ နွစ္သက္ဖြယ္စကားမ်ားကို တံု့ျပန္ေျပာဆို ေတာ္မူျပီးလွ်င္ ဤ ပုလႅင္ေနရာရဖို့ အတြက္ မေရမတြက္နိုင္ေသာ ကာလတုန္းက စြန္႔လႊတ္ခဲ့ရသည္ကို ထားလိုက္ပါဦးေတာ့။ ေနာက္ဆံုးျဖစ္ေသာ 
ေဝႆ     ႏၱရာမင္း ဘဝ၀ယ္ ျကင္ရာေတာ္ မဒၵီမိဖုရား ကို လႉတုန္းက ဤမဟာပထဝီေျမျကီးသည္ ပဲ့တင္ဟီးလ်က္ ရိုက္တီးေဆာ္ခတ္ အသိအမွတ္ျပုခဲ့ဖူးေလျပီဟု မိန့္ေတာ္မူလ်က္ လက္ေတာ္ျဖင့္ ေျမကိုသံုးသပ္ေတာ္မူလိုက္ေသာအခါ ေျမျကီးသည္ ျပင္းထန္စြာ လႈပ္ခတ္ေလသည္။

မဟာပထဝီေျမျကီး ၏ တုန္လႈပ္သံမွာ ျပင္းစြာ ဆူညံသည့္အျပင္ ေကာင္းကင္တစ္ျပင္လံုးလည္း တဂ်ံုးဂ်ံုးထစ္ခ်ဳန္းလ်က္ မိုးႀကိဳးမ်ား က်ေရာက္ေလ၏။  ထိုသို႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ အျကီးအက်ယ္ ေျကာက္မက္ ဖြယ္မ်ား ျဖစ္ေပၚလာေသာအခါ မာရ္နတ္သည္ ေၾကာက္လန္႔၍ ထြက္ေျပးေလသည္။ ေနာက္လိုက္ေနာက္ ပါ စစ္သည္မ်ားအားလံုးလည္း အစုအရံုးပ်က္ျပား၍ နတ္ျပည္သို့ တက္ေျပးျကေလသည္။ ဤသို့ျဖင့္ ဘုရားေလာင္းသည္ မာရ္နတ္ကို ေနမဝင္မီ ေအာင္ေတာ္မူေလသည္။

ဘုရားအေလာင္းေတာ္သည္ ထိုပလႅင္ထက္‌၌ ထက္ဝယ္ဖြယ္ေခြေနေတာ္မူစဉ္ ေနမဝင္မီ ေဒဝပုတၱမာရ္ (မာရ္နတ္ရန္) ကို ေအာင္ျမင္ေတာ္မူ၍ ညဉ့္ဦးယံ၌ ေရွးက ေနခဲ့(ျဖစ္ခဲ့)ဖူးေသာ ခႏၶာအစဥ္ကို ေအာက္ေမ့တတ္ သိတတ္ေသာ "ပုေဗၺ နိဝါသာႏုႆ     တိဉာဏ္"

ကိုရေတာ္မူေလသည္။ သန္းေခါင္ယံ၌နတ္တို့၏မ်က္စိနွင့္တူေသာ တစ္ေလာကလံုး၌ ရွိေသာ သတၱဝါ စသည္တို့ကို ျမင္တတ္ေသာ "ဒိဗၺစကၡဳ ဉာဏ္"ကိုရေတာ္မူေလသည္။ မိုးေသာက္ယံ၌ အာသေဝါတရားေလးပါးတို့၏ ကုန္ျခင္းကို ျပုတတ္ေသာ ကိေလသာဟူသမွ်ကို အျကြင္းမရွိ ပယ္သတ္နိုင္ေသာ "အာသဝကၡယဉာဏ္"ကိုရေတာ္မူ၍ သက္ေတာ္ ၃၅ နွစ္အရြယ္ (ဘီစီ ၅၈၈) မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃-ခု၊ ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶဟူးေန့ မိုးေသာက္ယံအခ်ိန္ဝယ္ ေလာကသံုးပါးတြင္ အတူမရွိ၊ အတုမရွိေသာ သဗၺညဳတဘုရား အျဖစ္သို့ ေရာက္ေတာ္မူေလသည္။

ဘုရာေလာင္းသည္ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူျပီးေနာက္ တရားဦးေဟာထိုက္သူကို ဆင္ျခင္ေတာ္မူေသာ အခါ ထိုရေသ့ငါးဦးကို ျမင္ေတာ္မူ၍ ေဗာဓိပင္မွ တစ္ဆယ့္ရွစ္ယူဇနာ (၂၂၈.၉၆ မိုင္) ေဝးကြာေသာ ဣသိပတန မိဂဒါဝုန္ေတာ (ဘုရား ပေစၥကဗုဒၶါတို့ ဆင္းသက္ရာ၊ သားသမင္တို့အား ေဘးမဲ့ေပးရာေတာ) သို့ ေျခက်င္ၾကြေတာ္မူသည္။ ေရွးေရွးေသာ ဘုရားရွင္တို့သည္ ဓမၼစျကာ တရားကို ေဟာျကားရန္ ေကာင္းကင္ခရီးျဖင့္ ျကြေတာ္မူေသာ္လည္း ေဂါတမဘုရားရွင္ကမူ မဂ္ဖိုလ္မ်ိုးေစ့ရွိေသာ ဥပကနွင့္ ေတြ့လို၍ ၂၂ မိုင္ ခရီးကို ေျချဖင့္သာ ၾကြေတာ္မူေလသည္။

ထို့ေနာက္ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃ ခု ဝါဆိုလျပည့္ေန့ စေနေန့၏ ညေနခ်မ္း၊ အေနာက္ဘက္၌ ေနဝင္၍ အေရွ့ဘက္၌ အာသဠီနကၡတ္နွင့္ ယွဉ္လ်က္ လျပည့္ဝန္းေပၚထြက္လာေသာ အခ်ိန္တြင္ ပဉၥဝဂၢီရေသ့ငါးပါးအား ဓမၼစျကာ တရားဦးကို ေဟာျကားေတာ္မူေလသည္။ တရားအဆံုး၌ တစ္ဆယ့္ရွစ္ကုေဋေသာ နတ္ျဗဟၼာတို့ နွင့္အတူ အရွင္ေကာ႑ဍည ေသာတာပန္ တည္ေလသည္။ ထို့ေနာက္ ဝါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ ၁ ရက္ေန့တြင္ အရွင္ဝပၸ၊ ၂ ရက္ေန့တြင္ အရွင္ဘဒၵိယ၊ ၃ ရက္ေန့တြင္ အရွင္မဟာနာမ္၊ ၄ ရက္ေန့တြင္ အရွင္အႆဇိတို့ အသီးသီး ေသာတာပန္တည္ျကေလသည္။ ထို့ေနာက္ ဝါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ ၅ ရက္ေန့တြင္ အနတၱလကၡဏာ သုတ္ေတာ္ကို ေဟာေတာ္မူေသာအခါ ပဉၥဝဂၢီငါးပါးလံုး ရဟႏၱာ ျဖစ္သြားၾကေလသည္။

ပဉၥဝဂၢီ တို့အား ရဟန္းျပုေပးျပီးေသာအခါ ဗုဒၶ၊ ဓမၼ၊ သံဃဟူ၍ ရတနာသံုးပါး အစံုအလင္ ေပၚထြန္း လာျပီး မျကာမီမွာပင္ ဗာရာဏသီမွ ယသသူေ႒ဌးသားအမႉးျပုေသာ သူငယ္ခ်င္း ၅၅ ဦးတို့သည္ ဘုရားရွင္ ၏ တရားေတာ္ကို နာျကားရကာ ဧဟိဘိကၡဴ ရဟနၱာမ်ား ျဖစ္လာခဲ့ျကသည္။

ဤအရွင္ျမတ္ အပါး၆၀သည္ ဗုဒၶသာသနာတြင္ အဦးဆံုးေသာ သံဃအဖြဲ့အစည္းပင္ ျဖစ္သည္။ ဘုရားရွင္နွင့္တကြ ထိုသံဃာေတာ္မ်ားသည္ ေရွးဦးစြာ မိဂဒါဝုန္ေတာ၌ သီတင္းသံုး ေနထိုင္ခဲ့ျက သည္။ မိုးေလကင္းလြတ္ ဝါကြ်တ္ေသာအခါ ဘုရားရွင္သည္ ေဝေနယ်တို့အား ဆံုးမသြန္သင္ရန္ သံဃာ ေတာ္အားလံုးကို ေဒသအသီးသီးသို့ သာသနာျပု ေစလွြတ္ေတာ္မူသည္။ ေစလွြတ္ရာ၌ ရဟန္းတစ္ပါးလွ်င္ ခရီးတစ္ေျကာင္းက်စီျဖင့္ ခရီးထြက္ျကရန္ ညွြန္ျကားေတာ္မူသည္။ ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္တိုင္လည္း ဥ႐ုေဝဠ ေတာ သို့ ျကြေတာ္မူကာ သာသနာျပုေလသည္။ ဤအခ်ိန္မွစ၍ ဘုရားရွင္သည္ ၄၅ ဝါပတ္လံုး သာသနာျပု ေတာ္မူခဲ့သည္။

သံုးလူ့သခင္သဗၺညု ဘုရားရွင္သည္ ၄၅ ဝါကာလပတ္လံုး ေဝေနယ်သတၱဝါတို့အား ဓမၼစျကာ စသည့္တ‌ရားတို့ကို ေဟာျပေတာ္မူကာ လူ၊ နတ္၊ ျဗဟၼာ သတၱဝါတို့၏ အက်ိုးစီးပြား ကို ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူခဲ့ေလသည္။

ရဟန္းေတာ္မ်ားကို မိမိေဟာျကားခဲ့ေသာ တရားမ်ားသည္ မိမ ိမရွိသည့္ေနာက္ ရဟန္း ေတာ္တို့အတြက္ ဆရာျဖစ္ေတာ္မူသည္ ဟု မိန့္ေတာ္မူသည္။ ထို့ေနာက္ တရားေတာ္အေပၚ သံသယတစ္စံု တစ္ရာရွိလွ်င္ ယခုပင္ေမးရန္ ေလွ်ာက္ထားေတာ္မူသည္။ သို့ေသာ္ မည္သူမွ မေမးဘဲ ဆိတ္ဆိတ္ေနေတာ္ မူျကသည္။ ထိုအခါ ဘုရားရွင္က ယခုေစုဝးေနေသာ ရဟန္းေတာ္တို့အနက္ အနိမ့္ဆံုးမွာ ေသာတာပန္မ်ား သာျဖစ္ေျကာင္း မိန့္ျကားေတာ္မူသည္။

ထို့ေနာက္ ဟနၵ ဒါနိ ဘိေကၡဝ အာမနၱယာမိ ေဝါ၊ ဝယဓမၼာ သခၤါရာ အပၸမာေဒန သမၸာေဒထ
ရဟန္းတို့ ယခုအခါ၌ အက်ဉ္းအားျဖင့္ သင္တို့ကို ငါဘုရားမွာျကားေတာ္မူမည္။ ကံ စိတ္ ဥတု အာဟာရ တည္းဟူေသာ အေျကာင္းေလးပါး သခၤါရတရားတို့သည္ ပ်က္တတ္ေသာ သေဘာရွိကုန္၏။ သင္တို့သည္ မေမ့ေလ်ာ့ေသာသတိျဖင့္ ျပည့္စံုျကေစကုန္ေလာ့
ဤသို့ ေနာက္ဆံုးတရားေတာ္ကို ေဟာေတာ္မူျပီးေနာက္ စတုတၳဈာန္ဝင္စားကာ ပဋိသေနၶေန ေတာ္မူစဉ္က စိတ္နွင့္တူေသာ စုတိစိတ္ျဖင့္ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူသည္။ ထိုအခါ မဟာပထဝီေျမျကီးသည္ ျပင္းထန္စြာ ျမည္ဟီး၍ အျကီးအက်ယ္တုန္လႈပ္ေလပါေတာ့သည္။

၄၅-ဝါ ကာလပတ္လံုး သတၱဝါတို့၏ အက်ိုးစီးပြါးကို မနားမေနေဆာင္ရြက္ေတာ္မူခဲ့ေသာ သဗၺညုျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ သက္ေတာ္ ၈၀ အရြယ္ေရာက္ေသာအခါ (ဘီစီ ၅၄၃) မဟာသကၠရာဇ္ ၁၄၈-ခု ကဆုန္လျပည့္ေန့ ကုသိနာရံုျပည္ မလႅာမင္းတို့၏ ဥယ်ာဉ္၌ ပရိနိဗၺာန္ စံဝင္ေတာ္မူေလသည္။


TAGS:
Myoma Myint Kywe, Myoma Myint Kywe articles 2014, Karate Myint, Buddhism, Buddha BC 623, Buddha articles 2014, Buddhism booksie, Booksie Myoma Myint Kywe,
ၿမိဳ ႔မ-ျမင့္ၾကြယ္
Metta 2014, About Metta 2014, Metta articles 2014, Metta Is Essential (Metta ist wichtig), มิวม่า มิตร จอย    เมตตา Burmese Buddhism 2014, Burmese Buddhism articles, Theravada Buddhism articles, Theravada Buddhism 2014, Theravada monks 2014, Metta in Theravada Buddhism, Buddha and Metta, Metta meditation 2014 article, What is metta in Buddhism, what is Buddhism 2014, Myint Kywe, Myint Buddhism, Myoma Myint Kywe 2014, Articles of Myoma Myint Kywe, Buddha was born in BC 623, Buddhist philosophy 2014, Buddhism logic,