Pages

ဗုဒၶ ျမတ္စြာဘုရား နွင့္ ဗုဒၶဘာသာ The Buddha (BC 623- BC 543) အပိုင္း (၃) by- ၿမိဳ ႔မ ျမင့္ၾကြယ္ Myoma Myint Kywe



The Buddha (BC 623- BC 543)
ဗုဒၶ ျမတ္စြာဘုရား နွင့္ ဗုဒၶဘာသာ    အပိုင္း () Part 3

Researched by- Myoma Myint Kywe
ၿမိဳ ႔မ ျမင့္ၾကြယ္


ျမန္မာ့ ဗုဒၶသာသနာ ႏွင့္ ကမၻာ့ ဗုဒၶသာသနာ အစ ေရႊတိဂံု က
ျပည္ေထာင္စုျမန္မာနိုင္ငံ တြင္ ဗုဒၶဘာသာ၊ ဟိႏၵဴဘာသာ၊ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၊ အစၥလာမ္ဘာသာ တို့သည္ လြတ္လပ္စြာ ကိုးကြယ္ခြင့္ရွိျကသည္ ဟု ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒတြင္ ျပဌာန္းခဲ့သည္။ ဘာသာအားလံုးတို႔သည္ ေကာင္းမြန္ေသာ ဆံုးမခ်က္မ်ား ကိုယ္စီပါရွိၾကသည္ကို သတိျပဳမိသည္။ သုိ႔ရာတြင္ ေမတၱာကို အေျခခံၿပီး တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦး၊ တစ္ဘာသာႏွင့္ တစ္ဘာသာ အေကာင္းျမင္ တတ္ဖို႔ လိုအပ္သည္။ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒတြင္ ဗုဒၶဘာသာသည္ နိုင္ငံေတာ္ဘာသာ ျဖစ္သည္ဟု အသိအမွတ္ျပဳ ျပ႒ာန္း ပါရွိသည္။

ဗုဒၶသာသနာသည္ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ဘီစီ ၅၈၈ ကပင္ စတင္ ပြင့္ထြန္း ေပၚေပါက္ခဲ့ေျကာင္း သမိုင္းအေထာက္အထားမ်ားအရ အတည္ျပဳ မွတ္သားနိုင္ပါသည္။ ဗုဒၶဝင္သမိုင္းကို ျပန္ျကည့္လွ်င္ ေဂါတမဘုရားရွင္ လက္ထက္၌ ျမန္မာနိုင္ငံ တဖုႆ      နွင့္ ဘလႅိက ကုန္သည္ညီေနာင္တို့သည္ ထူးျခားစြာ ဗုဒၶဘုရားရွင္အား ကမၻာေပၚတြင္ ပထမဆံုး ဆြမ္းကပ္ရသူနွင့္ ပထမဆံုး သရဏဂံု တည္သူမ်ား ျဖစ္ခဲ့၏။

ျမန္မာ့ဗုဒၶသာသနာအစ ေရႊတိဂံုက ျဖစ္သည္။ ထို ေရွြတိဂံုေစတီေတာ္ သည္ ေဂါတမဘုရားရွင္၏ သာသနာေတာ္မွာ ကမၻာေျမျပင္တြင္ ပထမဦးဆံုးေစတီျဖစ္၏။ ထို့ေျကာင့္ ျမန္မာနိုင္ငံ၌ ဗုဒၶသာသနာအစ- ေရွြတိဂံုကဟု ကဗၺည္းထိုး ေမာ္ကြန္းတင္ခဲ့ျပီ ျဖစ္သတည္း။ ကမၻာ့ဗုဒၶသာသနာေစတီေတာ္အစ-ျမန္မာ က ျဖစ္သတည္း။ ဗုဒၶဘာသာသည္ ဘီစီ ၅၈၈ တြင္ စတင္ေပၚထြန္းခဲ့သည္။ သမိုင္းပညာရွင္မ်ားသည္ ဗုဒၶ ျမတ္စြာဘုရား ၏ ေမြးဖြားခ်ိန္အားဘီစီ ၆၂၃ သတ္မွတ္ျကသည္။ ဗုဒၶသည္ မဟာလူသားတစ္ဦး ျဖစ္ခဲ့သည္။ ဗုဒၶ သည္ က်င့္ျကံအားထုတ္ခဲ့သျဖင့္ ဘီစီ ၅၈၈ တြင္ အျမင့္ျမတ္ဆံုးေသာ ျမတ္စြာဘုရား ျဖစ္လာခဲ့သည္။

ယေန့ကမၻာတြင္ သာသနာ သကၠရာဇ္ကို ဗုဒၶ ပရိနိဗၺာန္ စံလြန္ေတာ္မူသည့္ ဘီစီ ၅၄၃ မွစျပီး ေရတြက္ေသာေျကာင့္(သဗၺညု ျမတ္စြာဘုရားသခင္ ပရိနိဗၺာန္ စံဝင္ေတာ္မႉ သည့္နွစ္ကို သာသနာ သကၠရာဇ္ ၁ နွစ္ဟူ ၍ စတင္ ေရတြက္ခဲ့ရာ) ၊ ဥပမာ-ခရစ္နွစ္ ၂၀၁၄တြင္၂၅၅၇ ဗုဒၶ သာသနာနွစ္ (၂၀၁၄+ဘီစီ ၅၄၃=၂၅၅၇ ဗုဒၶ သာသနာနွစ္) ျဖစ္ေနသည္။ 



ထိုသို့ တြက္ခ်က္နည္းမွာ မမွန္ကန္ေျကာင္း နွင့္ ဗုဒၶသာသနာနွစ္ကို မွန္ကန္စြာ တြက္ခ်က္လိုပါက ျမတ္စြာဘုရားက ဗုဒၶ ဝါဒ ကို စတင္တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ ဘီစီ ၅၈၈ မွစျပီး ေရတြက္ရမည္ျဖစ္ေျကာင္း သီတဂူဆရာေတာ္ ဦးဉာဏိႆ     ရ ၊ ခ်မ္းေျမ့ဆရာေတာ္ အရွင္ဇနကာဘိဝံသ နွင့္  ၿမိဳ ႔မ ျမင့္ၾကြယ္ တို့က မွတ္ခ်က္ျပဳေျပာၾကားခဲ့သည္။   ဥပမာ-ခရစ္နွစ္ (၂၀၁၄)တြင္ (၂၆၀၂) ဗုဒၶ သာသနာနွစ္ (၂၀၁၄+ဘီစီ ၅၈၈=၂၆၀၂ ဗုဒၶ သာသနာနွစ္) ျဖစ္ရပါမည္။  (ယေန့ သာသနာနွစ္+၄၅ ဝါ ျဖစ္ရပါမည္) ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာသာသနာ သက္တမ္းမွန္ သည္ ေရွြတိဂံုေစတီေတာ္ ၏ သက္တမ္းနွင့္ အတူတူျဖစ္ေျကာင္း သမိုင္းအေထာက္အထားမ်ားအရ အတည္ျပု မွတ္သားနိုင္ပါသည္။ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာသက္တမ္း တြက္ခ်က္ပံုကို ၿမိဳ ႔မ ျမင့္ၾကြယ္ มิวม่า มิตร จอย ေရးသားခဲ့ေသာ "ျမန္မာ့ယဉ္ေက်းမႈ အထူးမွတ္သားဖြယ္ နွင့္ လူငယ္ေရးရာ မွတ္စုမ်ား စာအုပ္" တြင္ ျမင္ေတြ႔နိုင္ပါသည္။

ဗုဒၶဘာသာ၏ အေျခခံအုတ္ျမစ္မွာ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ ဟူေသာ ရတနာျမတ္သံုးပါးတို့ကို ယံုျကည္ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ျခင္းျဖစ္သည္။ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာဝင္ အားလံုးသည္ တိပိဋက ("ပိဋကတ္သံုးပံု") ကို ဘုရားေဟာတရားဓမၼအျဖစ္ (၁၀ဝ) ရာခိုင္နႈန္း လိုက္နာက်င့္ျကံျကျပီး မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားသည္ ေထဝါရဒဗုဒၶဘာသာမွ လက္မခံေသာ မဟာယာနသုတ္ေခၚ က်မ္းစာမ်ားကို လိုက္နာက်င့္ျကံသည္။

ဗုဒၶဘာသာဝင္တို့၏ ငါးပါးသီလ ကိုယ္က်င့္တရားသည္ ဗုဒၶျမတ္စြာ၏ ဆံုးမဩဝါဒျဖစ္၍ လူတို့ ေစာင့္ထိန္းအပ္ေသာ ကိုယ္က်င့္တရားငါးပါး ျဖစ္၏။ သီလ၏ အနက္ကို ကိုယ္၊ နႈတ္၊ စိတ္အမူအရာတို့ကို ျငိမ္သက္စြာ ထားျခင္းဟုလည္ေကာင္း၊ ကုသိုလ္တရားတို့ကို ေဆာင္ျခင္းဟုလည္ေကာင္း၊ ဝိသုဒၶိမဂ္ အ႒ဌကထာ တြင္ ဖြင့္ဆိုေလသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ သီလသည္ ဦးေခါင္းနွင့္ တူေသာအနက္၊ ေအးျမခ်မ္းေအးျခင္းအနက္၊ အကုသိုလ္တို့ မဝင္ေလေအာင္ ပိတ္ပင္တားျမစ္ျခင္းအနက္၊ ဒုစရိုက္အက်င့္ပ်က္၏ အိပ္စက္ေၾကာင္း
အနက္တို႔၌ ထင္ေပသည္။ သီလ ၏အနက္မွာ အက်င့္၊ အေလ့ သေဘာဟု ျဖစ္ေလသည္။


ငါးပါးသီလမွာ

၁။ ပါဏာတိပါတီေဟာတိ၊ Refrain from killing living things (humans and animals.
၂။ အဒိနၷာဒါယီေဟာတိ၊ Refrain from stealing.
၃။ ကာေမသုမိစၦာစာရီေဟာတိ၊ Refrain from unchastity and sexual misconduct.
၄။ မုသာဝါဒီေဟာတိ၊ Refrain from wrong speech: telling lies, deceiving others, manipulating others, using hurtful words.
၅။ သုရာေမရယ မဇၨပမာဒ႒ဌာယီေဟာတိ၊ Refrain from taking intoxicants.

ငါးပါးသီလ ခံယူေဆာက္တည္ေျကာင္းကို ေဖာ္ျပသည့္ သူ့အသက္ကိုသတ္ျခင္းမွ၊ သူ့ဥစၥာ
ကို ခိုးယူျခင္းမွ၊ ကာမတို႔မွ အမွားက်င့္ျခင္းမွ၊ လိမ္လည္ေျပာဆိုျခင္းမွ အရက္ေသစာ
ေသာက္စားမူးယစ္ျခင္းမွ၊ ေရွာင္ၾကဥ္ေၾကာင္း အက်င့္ကိုေကာင္းစြာ ေဆာက္တည္ပါသည္
ဟု ေအာက္ပါအတိုင္း ရြတ္ဆို ေဆာက္တည္ရေလသည္။

၁။ ပါဏာတိပါတာ ေဝရမဏိသိကၡာပဒံ သမာဒိယာမိ၊
(သူတစ္ပါး၏ အသက္ကို သတ္ျဖတ္ျခင္းအမႈကိစၥတို့အားမျပုလုပ္ပဲ ေရွာင္ျကဉ္မည္ဟူေသာ သိကၡာပုဒ္အားထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ျခင္း)
၂။ အဒိနၷဒါနာ ေဝရမဏိသိကၡာပဒံ သမာဒိယာမိ၊ (သူတစ္ပါးမေပးေသာပစၥည္းဥစၥာတို့ကိုယူငင္ျခင္း "ခိုးယူျခင္း"စေသာအမႈကိစၥတို့အား မက်ူးလြန္ပဲ ေရွာင္ျကဉ္ေစာင့္ထိန္းျခင္း)
၃။ ကာေမသုမိစၦာစာရာ ေဝရမဏိသိကၡာပဒံသမာဒိယာမိ၊
(မိမိ ကာမပိုင္လင္ေယာက်ာ္း၊ ဇနီးမယားမွတစ္ပါး အျခားေယာက်ာ္း-မိန္းမ မ်ားနွင့္ က်ူးလြန္ေဖာက္ျပားျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္ေစာင့္ထိန္းျခင္း)
၄။ မုသာဝါဒါ ေဝရမဏိ သိကၡာပဒံ သမာဒိယာမိ၊
(မဟုတ္မမွန္ေသာစကားေျပာျခင္း၊ လိမ္လည္လွည့္ဖ်ားေျပာဆိုျခင္းတို့မွ ေရွာင္ျကဉ္ေစာင့္ထိန္းျခင္း)
၅။ သုရာေမရယ မဇၨပမာဒ႒ဌာနာ ေဝရမဏိသိကၡာပဒံ သမာဒိယာမိ၊
(မူးယစ္ေမ့ေလ်ာ့ေစေသာ အရက္ေသစာ ဘိန္းဘင္းကေစာ္ ေလွာ္စာ စသည့္ မူးယစ္ထံုထိုင္း ေဘးျဖစ္ေစတတ္ေသာေဆးဝါးမ်ား သံုးစြဲျခင္းမျပဳပဲ ေရွာင္ၾကဥ္ေစာင့္ထိန္းျခင္း)

သရဏဂံုသံုးပါးနွင့္တကြ ငါးပါးသီလ၏ အနက္သေဘာကို သိရွိပါက ပါဠိ လိုလည္းေကာင္း၊
ျမန္မာလိုလည္ေကာင္း၊ အခ်ိန္အခါမေရြး ငါးပါးသီလကို ခံယူေဆာက္တည္နိုင္သည္။

ဗုဒၶေဂါတမဘုရား ၏ ဘာသာတရားကို ဘဝေနထိုင္မႈလမ္းစဥ္တစ္ရပ္အျဖစ္ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္မွာ `မေကာင္းမႈဟူသမွ်ကို ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း (Avoid all evils) ကုသိုလ္ေကာင္းမႈမ်ားကို ပြားမ်ားအားထုတ္ျပီး ဘဝကို ပ်ိဳးေထာင္ျမင့္တင္ျခင္း (do all that are good) နွင့္ ကိေလသာ အညစ္အေျကးမွ ကင္းေဝးေစလ်က္ ျမင့္ျမတ္ျဖဴစင္ေစေသာ စိတ္နွလံုးကို အစဥ္ထိန္းသိမ္းျခင္း (purify one's mind) (ဓမၼပဒ၊ ၁၈၃) ဟူ၍ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဘာသာသာသနာသည္ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား + ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားေဟာၾကားေသာ ပိဋကတ္က်မ္းစာ”လာ အဆို အမိန့္မ်ား တရားေတာ္မ်ား + ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား၏ သားေတာ္ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား ကိုသာ ယံုျကည္ကိုးကြယ္လိုက္နာ၏။ ဗုဒၶဘာသာသည္ဖန္ဆင္းရွင္(Creator God) ကို လံုးဝလက္မခံၾကပါ။ ဖန္ဆင္းရွင္ကို(Buddhists do not believe in a Creator God) လံုးဝ မယံုၾကည္ၾကပါ။ လံုးဝအသိအမွတ္မျပဳ ၾကပါ။ ဗုဒၶ၊ ဓမၼ၊ သံဃာ ရတနာသံုးပါး ကိုသာ အသိအမွတ္ျပဳ ယံုျကည္ဆည္းကပ္ကိုးကြယ္၏။

ဗုဒၶဘာသာ တခုတည္းကသာ ယံုၾကည္ျခင္း တခုတည္းကို သာမက ဘုရား၊တရား၊ သံဃာကို လံုးဝ မွီခိုအားထားကိုးကြယ္ယံုၾကည္ျခင္း (believe in Lord Buddha, believe in Dharma teaching of Lord Buddha and believe in Sangha) + မိမိကိုယ္မိမိယံုၾကည္ျခင္း(self-confidence )+ ေမတၱာ-ဂရုဏာ (Loving-kindness)+မိမိကိုယ္မိမိအားကိုးျခင္း(self reliance)+ အသိဉာဏ္(intelligence)+ လက္ေတြ႔က်င့္စဉ္(practice) လမ္းစဉ္ေပၚတြင္ အဓိက အေျခခံထားသည္။ ကံ ကံ၏ အက်ိုး နွင့္ မိမိ တို့၏ ကာယကံ(ကိုယ္ျဖင့္ ျပဳလုပ္မႈ) ၊ ဝစီကံ(နႈတ္ျဖင့္ ေျပာဆိုမႈ) ၊ မေနာကံ( စိတ္ျဖင့္ ႀကံစည္မႈ) နွင့္ မိမိ တို့၏ သီလ၊သမာဓိ၊ပညာ ကို အေလးအနက္ ယံုၾကည္သည္။

ဗုဒၶဘာသာသည္ မဂ္ဖိုလ္ နိဗၺာန္အက်ိုး၊ တမလြန္အက်ိုးမ်ားသာမက မ်က္ေမွာက္ဘဝႀကီးပြားေရးအတြက္ က်င့္ႀကံရမည့္ ေအာင္ျမင္ေရး၊ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ အိမ္ေထာင္ေရး၊ မိသားစုေရး၊ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးစသျဖင့္ အေျကာင္းအရာစံုလွ၏။ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားသည္ သူကိုယံုျကည္သူမ်ားကို လည္းေကာင္း၊ မယံုျကည္သူမ်ားကို လည္းေကာင္း၊ ေမတၱာထားေသာ လူသတၱဝါ တို့အား ဒုကၡအေပါင္းမွကယ္တင္ေသာ ေမတၱာဘုရား ျဖစ္သည္။

ဗုဒၶဘာသာသည္ ျမန္မာ့ စြယ္စံုက်မ္းသဖြယ္ျဖစ္ေန၍ ဗုဒၶဘာသာကို ျမန္မာ့ယဉ္ေက်းမႈ၏ ေရေသာက္ျမစ္ဟုလည္း တင္စားေခၚဆိုၾကသည္။ ျမန္မာနိုင္ငံ တြင္ ဘီစီ ၅၈၈ ကပင္ စတင္ ပြင့္ထြန္း ေပၚေပါက္ခဲ့ေျကာင္း သမိုင္းအေထာက္အထားမ်ားအရ အတည္ျပု မွတ္သားနိုင္ပါသည္။  



ျမန္မာ့ဗုဒၶသာသနာေတာ္အစ- တဖုႆ      နွင့္ ဘလႅိက
ဟုလည္းေကာင္း  ျမန္မာ့ဗုဒၶသာသနာအစ- ေရႊတိဂံု က လည္းေကာင္း ဆိုၾကသည္။

တဖုႆ     နွင့္ ဘလႅိက ကုန္သည္ညီေနာင္တို့သည္ ထူးျခားစြာ ဘုရားရွင္အား ကမၻာေပၚတြင္ပထမဆံုး ဆြမ္းကပ္ရသူ ကမၻာေပၚတြင္ပထမဆံုး သရဏဂံု တည္သူမ်ား နွင့္ ကမၻာေပၚတြင္ပထမဆံုးဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ား ျဖစ္ခဲ့၏။ ထို ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ သည္ ေဂါတမဘုရားရွင္၏ သာသနာေတာ္မွာ ကမၻာေျမျပင္တြင္ ပထမဦးဆံုးေစတီျဖစ္၏။
ထို့ေျကာင့္ ျမန္မာနိုင္ငံ၌ ဗုဒၶသာသနာအစ- ေရႊတိဂံုကဟု ကဗၺည္းထိုးေမာ္ကြန္း
တင္ခဲ့ျပီ ျဖစ္သတည္း။ ျမန္မာနိုင္ငံ ေထရဝါဒဗုဒၶ သာသနာေတာ္အစ- ရွင္အရဟံ က လည္းေကာင္းျမန္မာနိုင္ငံေထရဝါဒဗုဒၶ နိုင္ငံေတာ္ဘာသာ အစ၊ အေနာ္ရထာမင္း က ဟု လည္းေကာင္း မွတ္သားနိုင္ပါသည္။ 

ျမန္မာနိုင္ငံ ဗုဒၶဘာသာသမိုင္း နွင့္ ျမန္မာ့သမိုင္း တြင္ အေနာ္ရထာမင္းမွာ အလြန္ဩဇာႀကီး
ခဲ့သူျဖစ္သည္။ အေနာ္ရထာမင္းကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ျမန္မာနိုင္ငံဗုဒၶအယူဝါဒ ထြန္းကားစည္
ပင္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္။ တဖုႆ      နွင့္ ဘလႅိက ကုန္သည္ ညီေနာင္၊ ဥကၠလာပမင္း
ႀကီး၊ သိၾကားမင္း၊ ရွင္အရဟံ အေနာ္ရထာမင္း စေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ ေက်းဇူးတရား တို႔
ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဗုဒၶသာသနာ စတင္ထြန္းကားလာခဲ့သည္။ ထိုေၾကာင့္ ဗုဒၶ
ဘာသာအစ၊ ေရႊတိဂံုက ျမန္မာတို႔ ဂုဏ္ယူစြာ ေမာ္ကြန္းတင္ ကဗၺည္းထိုးႏိုင္ခဲ့သည္။


ေရႊတိဂံု ဘုရားသမိုင္း
ဥကၠလာပမင္းႀကီး ႏွင့္ တဖုႆ      နွင့္ ဘလႅိက ကုန္သည္ညီေနာင္တို႔သည္ ဘုရား ဗ်ာဒိတ္ေတာ္အရ သိဂၤုတၱရ ကုန္းေတာ္ကို စူး စမ္း ရွာေဖြ ၾကရာ မေတြ႔ မရရွိေန၍ တိုင္းသူျပည္သားမ်ား အကူအညီျဖင့္ ရွာေဖြၾကျပန္သည္။ ထိုအခါလည္း မည္သူမွ် ရွာေဖြမေတြ႔ ၾကရေပ။ လူ႔ေလာကတြင္ ထိုကုန္းေတာ္ကို သိသူမရွိသျဖင့္ ဥကၠလာပမင္းႀကီး
သည္ ခမည္းေတာ္ သိၾကားမင္းအား အကူ အညီေတာင္းရေလသည္။ သိၾကားမင္းသည္
လည္း အသက္ငယ္ေသာေၾကာင့္ ေရွးဘုရားသံုးဆူတုိ႔၏ ေတာင္ေဝွးေတာ္၊ ေရစစ္ေတာ္
ေရသႏုပ္ေတာ္တို႔ကို ကိန္းဝပ္ရာ သိဂၤုတၱရ ကုန္းေတာ္ကို မသိျဖစ္ေလ၏။ ထို႔ေနာက္ အသက္ရွည္ေသာ ကမၻာ့နတ္ႀကီး ၅-ပါးတို႔ကို ပင့္ဖိတ္၍ ေမးၾကရ၏။ ကမၻာ့နတ္ႀကီး ၅-ပါးမွာ-

၁။  အၿမိတၱရုကၡေဒဝနတ္
၂။  ေဝဠဳသုမနရုကၡေဒဝနတ္
၃။  ဥဒုမၺရရုကၡေဒဝနတ္
၄။  ေခပသြယ္ရုကၡေဒဝနတ္
၅။ ေသာ္ကရုကၡေဒဝနတ္ တို႔ျဖစ္ၾက၏။ ထိုငါးပါးတြင္ အၿမိတၱရုကၡေဒဝနတ္ကို ယခုအခါ ေမွာ္ဘီနတ္ႀကီး ေခၚ ၾက၏။


ထိုနတ္ႀကီးတို႔ေရာက္လာ၍ သိၾကားမင္းသည္ သိဂၤုတၱရကုန္းကို သိျမင္ဖူး၏ေလာဟု အစဥ္အတိုင္း ေမးေတာ္ မူရာ အၿမိတၱရရုကၡစိုးနတ္ႀကီး ေျပာဆိုသည္ကား ကြ်န္ေတာ္သည္ ေရွးအထက္က ဘီလူးျဖစ္စဥ္အခါက ကကုသန္ ဘုရားႂကြ လာသည္ကို ျမင္၍ ဖမ္းစားမည္ဟု လိုက္ေလလွ်င္ ဘုရားသခင္လည္း ကြ်န္ေတာ့ကို တရားေဟာ၍ သရဏဂံု ပဥၥသီလတို႔ ကို ခ်ီးေျမွာက္ေတာ္မူၿပီးလွ်င္ လက္ေတာ္၌ပါေသာ ေတာင္ေဝွးေတာ္ကို ေပးသြားေတာ္မူခဲ့ပါသည္။ ထိုေတာင္ေဝွးေတာ္ကို သိဂၤုတၱရကုန္းေတာ္ရွိ ကညစ္ပင္ႀကီးေအာက္ ျမွဳပ္ထားပါ သည္ဟုဆို၏။ ထို႔ေနာက္ ေဝဠဳသုမနရုကၡစိုးနတ္ႀကီး ဆိုသည္ကား ကြ်န္ေတာ္လည္း အထက္ကဘီလူးျဖစ္ပါသည္။ ထိုအခါ ေကာဏဂံု ဘုရားသခင္ ႂကြလာေတာ္မူသည္ႏွင့္ ဖမ္းစားမည္ဟု လိုက္သြားရာ ရွင္ေတာ္ဘုရားလည္း တရား ေတာ္ေဟာ၍ သရဏဂံု ပဥၥသီလတို႔ကို ခ်ီးေျမွာက္ေတာ္မူခဲ့ၿပီးလွ်င္ ဓမၼကရုိဏ္ေရစစ္ေတာ္ကို ေပးသြားေတာ္ မူခဲ့ပါသည္။ ထိုဓမၼကရိုဏ္ေရစစ္ေတာ္ကို သိဂုၤတၱရေတာင္ထိပ္ရွိ ကညင္ပင္ေအာက္၌ ျမွဳပ္ထားပါသည္ဟု ဆို၏။ 

ထို႔ေနာက္ ဥဒုမၺရရုကၡစိုးအဆိုမွာ ကြ်န္ေတာ္လည္း အထက္ကဘီလူးျဖစ္ေနသည့္အခါ ကႆ     ပျမတ္စြာဘုရား ၾကြေတာ္မူသည္ႏွင့္ ဖမ္းစားမည္ဟုလိုက္ေလရာ ရွင္ေတာ္ဘုရားလည္း တရားေဟာ၍ သရဏဂံု ပဥၥသီလတို႔ကို ခ်ီးေျမွာက္ေတာ္မူသျဖင့္ ေရသႏုပ္ေတာ္ကို ေပးသနားေတာ္မူခဲ့ပါသည္။ ထိုေရသႏုပ္ေတာ္ကို သိဂၤုတၱရကုန္းေတာ္က ကညင္ပင္ေအာက္၌ ျမွဳပ္ထားပါသည္ဟုဆို၏။ ေခပသြယ္နတ္ ေသာ္ကနတ္တို႔ကလည္း ကြ်ႏ္ုပ္တို႔သည္ ယခုေဂါတမဘုရား လက္ထက္ကစ၍ အရိေမတၱယ် ဘုရား ပြင့္ သည့္တိုင္ေအာင္ အသက္ရွည္၍ သာသနာေတာ္ကို ေစာင့္ထိန္းရပါသည္ ဟုဆို၏။

ထိုနတ္ႀကီးငါးပါး သိၾကားမင္း ျဗဟၼာ ဥကၠလာပမင္းတို႔ တိုင္ပင္စုေဝး စစ္ေဆးေျပာဆိုၾကေသာေနရာကို စုေဝး ကုန္း ဟုေခၚ၏။ ယခုကား ဆူးေလကုန္းဟု ေခၚၾက၏။


ထိုနတ္မင္းႀကီး ငါးပါးစလံုးကပင္ ေရွးဘုရား သံုးဆူတို႔၏ ေတာင္ေဝွးေတာ္ ေရစစ္
တာ္ ေရသႏုပ္ေတာ္တို႔ ကိန္းဝပ္ရာ သိဂၤုတၱရကုန္းေတာ္ကို အညီအညြတ္ ညႊန္ျပၾကသျဖင့္ ေတြ႔ရွိၾကရ၏။ သိဂၤုတၱရကုန္းသည္ အသိ တဥၥနၿမိဳ႕၏ အေရွ႕ မ်က္ႏွာေတာင္ကုန္း ၉၉-ကုန္း အရံရွိေသာ ေတာင္ကုန္းထိပ္ျဖစ္ေလသည္။





ထိုသို႔ ဘုရားရွင္ ဗ်ာဒိတ္ေတာ္အတိုင္း သိဂၤုတၱရကုန္းေတာ္ကို ေတြ႔ရွိၾကေသာအခါ ဥကၠလာပမင္း သိၾကားမင္း ကုန္သည္ ညီေနာင္ - သူျမတ္ေလးဦးတို႔ ညီညြတ္တိုင္ပင္
ျပည္သူတို႔ စုေပါင္းပါဝင္လ်က္ ဘုရားရွင္ သံုးဆူ တို႔၏ ဓာတ္ေတာ္ဌာပနာရာ အရပ္တြင္ ဥမင္အေစာက္ အဝ အလ်ား ေလးဆယ့္ေလးေတာင္စီအညီတူးၾက၏။

(ဤ၌ အခ်ိဳ႕ေသာ ဆရာတို႔က ရန္သူတို႔ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကို အလြယ္တကူ မဖ်က္ဆီးေစႏိုင္ရန္ အလြန္နက္ ေသာ ဌာပနာ တိုက္၌ ထည့္သြင္းရန္ သိဂၤုတၱရကုန္းေတာ္ အလည္တည့္တည့္တြင္ အေစာက္ ၄၀၄ ေတာင္ အနံ ၄၄ ေတာင္ရွိေသာ ဥမင္ လိုဏ္ဂူႀကီးတူး၏ ဟု ဆိုၾက၏။)


ထိုအခါ လူတို႔သည္ ေသြးမႊန္ေသာ ေရာဂါျဖစ္ၾက၍ မိုက္မူးေတြေဝသျဖင့္ အတံုးအရံုး ၿပိဳလဲၾက၏။ သိၾကားမင္း သည္ နတ္၏ တန္ခိုးျဖင့္ ေရကန္ဖန္ဆင္းၿပီးလွ်င္ ထိုေရကန္၌
ေဒဝၾသသဓ နတ္ေဆးကို ခပ္၍ လူအေပါင္း အား ေသာက္ျခင္း ရွဴျခင္း မ်က္ႏွာသစ္
ျခင္းကို ျပဳေစလွ်င္ ေသြးေရာဂါမွ စ၍ ၉၆-ပါးေသာ ေရာဂါတို႔သည္ ကင္းကြာၾကေလ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ထိုကန္ကို သိၾကားမင္းက ေသြးေရာဂါေၾကာင့္ ေဆးခပ္ေသာ ေရကန္ျဖစ္
၍ ေသြးေဆးကန္ဟု ေခၚၾကေလ၏။ ထိုကန္သည္ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ ေျမာက္ဖက္
ေစာင္းတန္းထိပ္တြင္ရွိသည္။


ထိုသို႔ ဥမင္လိုဏ္ကိုတူးၾကေသာအခါ ေလွာ္ဦးစျဖစ္ေသာ ဇမၺဴ ရာဇ္ နာရဏီေရႊကိုေတြ႔ရဘိသကဲ့သို႔ ကကုသန္ ျမတ္စြာဘုရား ပြင့္ေတာ္မူသည့္ ကာလအသံုးအေဆာင္ ေတာင္ေဝွး၊ ေကာဏဂံု ျမတ္စြာဘုရား၏ အသံုးအေဆာင္ ဓမၼကရိုဏ္ေရစစ္ေတာ္၊ ကႆ     ပျမတ္စြာဘုရား ပြင့္ေတာ္မူသည့္ကာလ အသံုးအေဆာင္ ေရသႏုပ္ သကၤန္းေတာ္တို႔ကို ဖူးေတြ႔ၾကရေလသည္။

ဥကၠလာပမင္းႀကီးႏွင့္ ျပည္သူအေပါင္းတို႔သည္ ဆံေတာ္ဓာတ္ျမတ္ ရွစ္ဆူႏွင့္တကြ ဤဘဒၵကပ္ ကမၻာတြင္ ပြင့္ေတာ္ မူေသာ ဘုရားသံုးဆူတို႔၏ ပရိေဘာဂ ေမြေတာ္ ဓာတ္ေတာ္ ဓာတ္ျမတ္ ၃-မ်ိဳးကို ေစတီတည္ထား ကိုးကြယ္ရန္ အတြက္ သိဂၤုတၱရ
ကုန္းေတာ္ေပၚတြင္ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားစြာ စံေက်ာင္းမ႑ာပ္ႀကီး တည္ေဆာက္ ေခတၱထားရွိ ပူေဇာ္ၾက၏။ ယင္းေနရာ အထိမ္းအမွတ္ ေစတီေတာ္တည္ထားရာ ေနာင္ေတာ္ႀကီး
စတီေတာ္ဟူ၍ ယခုတိုင္ တြင္ရစ္ေလသည္။ ထိုေနာင္ေတာ္ႀကီးေစတီေတာ္သည္ ယခုအခါ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ ျမတ္ႀကီး အနီးအပါး သိဂၤုတၱရကုန္းေတာ္အေပၚ အေရွ႕
ေျမာက္ အရပ္တြင္ ရွိေလသည္။

သိၾကားမင္း ဥကၠလာပမင္း ကုန္သည္ညီေနာင္တို႔ႏွင့္ ျပည္သူအေပါင္းသည္ ေက်ာက္ဖ်ာႀကီး ၆-ခ်ပ္ကိုျပဳလုပ္ ၍ အလ်ား အနံ အေစာက္ ၄၄-ေတာင္ရွိေသာ ဥမင္တိုက္တြင္ ေက်ာက္
ဖ်ာႀကီး တစ္ခ်ပ္ကိုခင္းသည္။ အနဂ ၣထိုက္တန္ေသာ ရတနာ အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ပုဆစ္ဒူးနစ္ေအာင္ ထည့္သြင္း၍လည္းေကာင္း ရတနားမ်ား အေပၚမွ ရတနာအမ်ိဳးမ်ိဳး မြမ္းမံေသာ ေရႊ သေဘၤာကိုထား၏။ ေရႊသေဘၤာထက္၌ ရတနာအတိ ျဖစ္ေသာ ျပာႆ     ဒ္ ၅-ဆူတြင္ ပတၱျမား ျပာႆ     ဒ္ တစ္ဆူစီသြင္းထား၏။ ကကုသန္ျမတ္စြာဘုရား၏ ေတာင္ေဝွးေတာ္၊
ေကာဏာဂံု ျမတ္စြာဘုရား၏ ေရစစ္ေတာ္ကႆ     ပျမတ္စြာဘုရား၏ ေရသႏုပ္ေတာ္ကို ပတၱျမား ျပာႆ     ဒ္ ၃-ဆူတြင္ တစ္ဆူစီ သြင္းထား၏။
 
တစ္ဆူမွာ ေဂါတမ ျမတ္စြာဘုရားျဖစ္စ ရက္ ၅၀- ေျမာက္ေန႔က တဖုႆ     ႏွင့္ ဘလႅိက
တို႔ ရခဲ့သည့္ ဆံေတာ္ဓာတ္ျမတ္ ရွစ္ ဆူကို ရတနာ အတိျဖစ္ေသာ ျပာႆဒ္အတြင္း ပတၱျမားျပာႆဒ္ အတြင္း ပတၱျမားၾကဳတ္၌ထည့္သြင္းဌာပနာ နာထားသည္။ (က်န္ပတၱျမား
ျပာႆ     ဒ္ ေနာင္ပြင့္ေတာ္မူလာမည့္ အရိေမတၱယ် သဗၺညဳ ျမတ္စြာဘုရား၏ အသံုး အေဆာင္ေမြေတာ္ဓာတ္ေတာ္ ထည့္သြင္းဌာပနာရန္ ရည္ရြယ္ဟန္တူသည္)

သိၾကားမင္း ဥကၠလာပမင္း တဖုႆ     ႏွင့္ ဘလႅိက ကုန္သည္ညီေနာင္တုိ႔၏ ပံုတူရုပ္
မ်ားကို ေရႊျဖင့္သြန္းလုပ္၍ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကို ပူေဇာ္ဟန္ထုလုပ္ ထည့္သြင္းၾက၏။ ထိုမွတစ္ပါး ဖေယာင္းတိုင္ ထိပ္ဝ ၃-ဆုပ္ အရပ္၇-ေတာင္ရွိေသာ ေလးတိုင္ကို ေလး
မ်က္ႏွာ မီးထြန္းလ်က္ သာသနာေတာ္ ငါးေထာင္ပတ္လံုး မၿငိမ္းဘဲ တည္ေစေသာ္ဟု ျဗဟၼာ သိၾကား ဥကၠလာပ မင္းတို႔ ဓိဌာန္၍ ထြန္းထားၾက၏။ ထိုမီးသည္ ယခုတိုင္ ရွိ၏ ဟုဆို ၾကေလသည္။ ဆံေတာ္ေဆးရန္ ေရကိုလည္း တြင္းတြင္ ဆင္း၍ ထိုတြင္းကေရႏွင့္
ေဆးေသာေၾကာင့္ ထိုတြင္း ကို ဆံေတာ္တြင္းဟု ေခၚၾက၏။ ဆံေတာ္တြင္း မွာေရႊတိဂံုေစတီ ၏ ေျမာက္ဘက္အာရံုခံ တန္ေဆာင္းေရွ႕ တြင္ ကပ္လ်က္ ဆံေတာ္တြင္း တန္ေဆာင္းဟု ယခုတိုင္တည္ရွိ၏။ (အခ်ိဳ႕ေသာဆရာတို႔က ဆံေတာ္ထားေသာေနရာမွာ တေပါင္းလဆန္း ၁၅-ရက္ ေခါင္ဒီေရတက္သည့္ အခါ ေရမ်ားေရာက္သည့္ ကမ္းထိပ္ေျမရာႏွင့္ ခ်ိန္၍ထားေပ
သည္ဟုဆိုၾက၏။)

ထို႔ေနာက္ ေက်ာက္ဖ်ာ ၄- မ်က္ႏွာတြင္ ယႏၲရားမ်ားတပ္ဆင္ထားၿပီး မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃-ခုႏွစ္ တေပါင္း လျပည့္ေန႔ တြင္ ေက်ာက္ဖ်ာႀကီးတစ္ခ်ပ္ကို အေပၚမွပိတ္၍ ဌာပနာလိုက္ေလ၏။

ဌပနာတိုက္ကို ပိတ္ထားေသာ အထက္ေက်ာက္ဖ်ာႀကီး အထက္၌ ပထမေရႊေစတီ၊
ေရႊေစတီကို ေငြေစတီ မ်ိဳ၍ တည္၏။ ေငြေစတီကိုအုပ္၍ မိုးႀကိဳးေစတီတည္၏။ မိုးႀကိဳးေစတီကို ငံု၍ ေၾကးျဖဴေစတီတည္၏။ ေၾကးျဖဴ ေစတီကို မ်ိဳ၍ ေၾကးနီေစတီ တည္၏။ ေၾကးနီေစတီကို လႊမ္း၍ သလႊဲေစတီတည္၏။ သလႊဲေစတီကို အုပ္၍ သံ ေစတီတည္၏။ သံေစတီကိုအုပ္၍ ေက်ာက္ျဖဴေစတီကိုတည္၏။ ဤသို႔ အထပ္ထပ္မ်ိဳ၍ တည္ထားၿပီးမွေရႊ အုပ္ ေငြအုပ္ မိုးႀကိဳးအုပ္ ေၾကး အုပ္ သလႊဲအုပ္ ေက်ာက္ျဖဴအုပ္ ေျမအုပ္
တို႔ျဖင့္ ဖိနပ္ေတာ္မွ ငွက္ေပ်ာဖူးေတာ္ အထိ ရတနာ အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ အဆန္း တၾကယ္ မြမ္းမံလ်က္ ဉာဏ္ေတာ္ ၄၄-ေတာင္ (၆၆-ေပ) အျမင့္ရွိေသာ ေစတီေတာ္ကို တည္ထားကိုးကြယ္ၾက၏။ ထိုေနာက္ ထီးေတာ္ စိန္ဖူးေတာ္ႏွင့္တကြ အၿပီးသတ္ တည္ထားၾက ၏။ ေစတီေတာ္ႀကီးအား လူ နတ္ အေပါင္းေသာင္းေသာင္းျဖျဖ
ပူေဇာ္ၾက၏။ ေစတီေတာ္ႀကီးအားလည္း ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးဟူ၍လည္းေကာင္း၊
ရႊတိဂံုဆံေတာ္ရွင္ ဟူ၍လည္းေကာင္း တြင္ေစသတည္း။

ဆံေတာ္ဌာပနာျခင္း ေစတီေတာ္တည္ျခင္း စေသာ ေစတီေတာ္ႀကီး၏ ဗုဒၶကိစၥအဝဝတို႔ကို လူ နတ္ ျဗဟၼာ မႂကြင္း ဝိုင္းဝန္း ပူေဇာ္ တည္ထားၾကသျဖင့္ လူတစ္ရစ္ နတ္တစ္ရစ္ တည္ထားေသာ ေစတီေတာ္ႀကီးဟု ထင္ ရွားလွ၏။ ေန႔ဘက္တြင္ လူတို႔တည္ေဆာက္၍ ညဘက္တြင္နတ္ေကာင္းနတ္ျမတ္မ်ားက တည္ထားကိုးကြယ္ ကြယ္ၾကသည္ဟု အဆိုရွိေလသည္။ ထိုသို႔ ဗုဒၶကိစၥႀကီးၿပီးၾကလွ်င္ သိၾကား ျဗဟၼာ နတ္တကာတို႔သည္ မိမိတို႔ အရပ္သို႔ အသီးသီးျပန္လာၾကေလသည္။ ထိုအခါ ေစတီေတာ္မွ ေရာင္ျခည္ေတာ္ေျခာက္
သြယ္ ကြန္႔ျမဴ းလ်က္ လူနတ္အမ်ား ေသာင္းေသာင္း ျဖျဖ ပူေဇာ္ၾက ရေလသည္။

ဘုရားေလးဆူတို႔၏ ေမြေတာ္ ဓာတ္ေတာ္မ်ား ဌာပနာရာ ေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီး ျဖစ္ေသာ
ေၾကာင့္ ေလးဆူ ဓာတ္ပံု ေရႊတိဂံု ေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးဟူ၍ ေခၚေဝၚၾကျခင္းျဖစ္ပါသည္။



အိႏၵိယနိုင္ငံ ၏ဘုရင္တစ္ပါးျဖစ္ေသာ အေသာကမင္း သည္ ခရစ္ေတာ္ မေပၚမွီ ဘီစီ၂၆၈ တြင္ အိႏၵိယ ထီးနန္းကို ဆက္ခံခဲ့သည့္ ဧကရာဇ္ မင္းတစ္ပါးျဖစ္သည္။ စစ္ကို စြန့္ပယ္ခဲ့ေသာ အေသာကမင္းသည္ ဗုဒၶဘာသာ ကို သက္ဝင္ယံုျကည္ခဲ့သည္။ ဗုဒၶသာသနာကို လူအမ်ားသက္ဝင္ယံုၾကည္လာေစရန္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ေသာ ေက်းဇူးရွင္ ပုဂၢိဳလ္ႀကီး လည္းျဖစ္သည္။ အေသာကမင္းႀကီး သည္ ဗုဒၶ၏ဓမၼကို လက္ခံခဲ့ျပီးေနာက္ အိႏၵိယ ျပည္သူျပည္သားမ်ားအား မွန္ကန္သစၥာရွိမႈ၊ သနားၾကင္နာမႈ၊ အၾကမ္းမဖက္မႈ စသည့္ တရားမ်ားျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္။ အေသာကမင္းကို အေၾကာင္းျပဳ၍ အိႏၵိယနိုင္ငံ တြင္ဗုဒၶအယူဝါဒ ထြန္းကား စည္ပင္ခဲ့သည္ ဟု ဗုဒၶဘာသာသမိုင္း တြင္ေဖာ္ျပထားသည္။

သမိုင္းစာမ်က္နွာမ်ားတြင္ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာရွိေနသည့္ ဘုရင္၊ဧကရာဇ္၊ မင္းညီမင္းသား မ်ား၏အမည္နာမမ်ားျကားတြင္ အာေသာက၏ အမည္နာမသည္ တစ္စင္းတည္းေသာ ျကယ္တာရာအျဖစ္ ထီးထီးႀကီးပင္ ဝင္းလက္ေတာက္ပေနသည္။

အေသာကမင္းတရားႀကီး နွင့္ အရွင္မဟာေမာဂၢလိပုတၱတိႆ      မေထရ္ျမတ္ တို့က ကိုးတိုင္း ကိုးဌာန ျပည္နယ္တို့သို့ ဥပသမၸဒကံေဆာင္နိုင္ေစရန္ ေခါင္းေဆာင္တစ္ပါးနွင့္ သံဃာငါးပါးစီကို ေစလွြတ္ျကြခ်ီေတာ္မူျကသည္ ဟု အဆိုရွိခဲ့သည္။ သီဟိုဠ္တြင္ ဗုဒၶသာသနာျပန့္ပြားလာျပီး ထိုမွတဆင့္ ျမန္မာနိုင္ငံ ရွိ မြန္လူမ်ိုး မ်ား ထံသို့ ဗုဒၶသာသနာ ေရာက္ရွိလာသည္ဟု ဆိုျကေသာေျကာင့္ အေသာကမင္းျကီး၏ ေက်းဇူးသည္ ျမန္မာနိုင္ငံ အေပၚလည္း မကင္းခဲ့ (သက္ေရာက္ေပသည္) ဟု ဆိုနိုင္ပါသည္







TAGS:
Myoma Myint Kywe, Myoma Myint Kywe articles 2014, Karate Myint, Buddhism, Buddha BC 623, Buddha articles 2014, Buddhism booksie, Booksie Myoma Myint Kywe,
ၿမိဳ ႔မ-ျမင့္ၾကြယ္
Metta 2014, About Metta 2014, Metta articles 2014, Metta Is Essential (Metta ist wichtig), มิวม่า มิตร จอย    เมตตา Burmese Buddhism 2014, Burmese Buddhism articles, Theravada Buddhism articles, Theravada Buddhism 2014, Theravada monks 2014, Metta in Theravada Buddhism, Buddha and Metta, Metta meditation 2014 article, What is metta in Buddhism, what is Buddhism 2014, Myint Kywe, Myint Buddhism, Myoma Myint Kywe 2014, Articles of Myoma Myint Kywe, Buddha was born in BC 623, Buddhist philosophy 2014, Buddhism logic,